Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
R. B. Adler, L. B. Rosenfeld, R. F. Proctor II, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się,
Poznań 2011.
A. Engel-Bernatowicz, Diagnosta jako instrument własnej pracy, [w:] Wywiad psychologiczny, tom
2, red. K. Stemplewska-Żakowicz, Warszawa 2005, s. 240-269.
A. Faber, E. Mazlish, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,
Poznań 2013.
T. Gordon, Wychowanie bez porażek, Warszawa 2015.
P. C. Kendall, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Sopot 2012.
D. Ustjan, Pytania i inne instrumenty konwersacyjne. Zastosowania praktyczne podczas wywiadu
Diagnostycznego, [w:] Wywiad psychologiczny, tom 2, red. K. Stemplewska-Żakowicz,
Warszawa 2005. S. 152-187.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
A. I. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, [w:] Psychologia.
Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008, s. 95-292.
S. K. Ciccarelli, J. N. White, Psychologia, Poznań 2015.
K. Davis, Tajemnice dynamicznej komunikacji, Lublin 2014.
J. Dobson, Rozmowy z rodzicami, Kraków 1988.
J. Enright, Terapia i poradnictwo bez oporu, „Nowiny Psychologiczne” 5(1987).
M. i M. Gajda, Rodzice w akcji. Jak przekazywać dzieciom wartości, Częstochowa 2011.
T. Gordon, Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 2016.
I. Janicka, H. Liberska, Psychologia rodziny, Warszawa 2014.
A. Kępiński, Poznanie chorego, Kraków 2013.
H. Krzysteczko, Poradnictwo duszpasterskie. Teoria i praktyka rogerianskiego kontaktu pomocnego,
Katowice 1998.
D. G. Leathers, Komunikacja niewerbalna, Warszawa 2009.
M. McKay, M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Sopot 2015.
I. Namysłowska, Psychiatria dzieci i młodzieży, Warszawa 2012.
T. Paszkowska, Psychologia w kierownictwie duchowym, Lublin 2014.
M. Przetacznik-Gierkowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, t. 2, Warszawa 2014.
K. Stemplewska-Żakowicz, W. J. Paluchowski, Podstawy diagnozy psychologicznej, [w:]
Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2, red. J. Strelau, D. Doliński, Gdańsk 2008,
s. 23-94.
F. S. von Thun, Wyrażać się zrozumiale, Kraków 2004.
|
Zakres tematów: |
1. Zasady komunikacji interpersonalnej; komunikacja niewerbalna i werbalna; 5 praw komunikowania się Paula Watzlawicka; fakt a interpretacja
2. Aktywne słuchanie (parafraza, pytania otwarte, itp.); triada Rogersa (kongruencja, akceptacja i empatia); komunikaty ja, ty, feedback; asertywność
3. Błędy w komunikacji; zasady poprawnego formułowania komunikatów (w tym pochwał); fazy pomocy Enrighta
4. Emocje w słuchaniu; ćwiczenia schematu poznawczego Becka (sytuacja-myśl- emocja-działanie i interpretacja)
5. Wprowadzenie w tematykę psychologii wychowawczej (wychowanie i jego cele; dojrzałość osobowościowa); zaburzenia zachowania (w tym opozycyjno-buntownicze); zaburzenia hiperkinetyczne (ADHD)
6. DDA i przemoc w rodzinie; zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży
7. Diagnoza psychologiczna, wychowawcza, nozologiczna (obserwacja, wywiad, testy psychologiczne, metody projekcyjne)
8. Radzenie sobie z konfliktami w sytuacji interpersonalnej i wychowawczej
|