Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki specjalnej W6-PE-WZ-N1-3PPS
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 8
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Barnes C., Mercer G.: Niepełnosprawność. Warszawa 2008, Sic.

Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2008, Wyd. UAM.

Chrzanowska I.: Zaniedbane obszary edukacji – pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków 2009, Impuls.

Kirenko J.: Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności. Lublin 2007, Wyd. UMCS.

Kosakowski Cz.: Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń 2003, Wyd. Akapit.

Krause A.: Paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków 2010, Impuls.

Sękowska Z. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 2001, APS.

Smith D. D.: Pedagogika specjalna. T. 1-2. Warszawa 2009, PWN.

Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Gdańsk 2005, GWP.

Szumski G.: Wokół edukacji włączającej. Warszawa 2010, Wyd. APS.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny

Zakres tematów:

• Pedagogika specjalna w klasyfikacji nauk

• Przedmiot pedagogiki specjalnej. Cele i zadania pedagogiki specjalnej

• Interdyscyplinarność i integracyjność teorii i praktyki pedagogiki specjalnej

• Działy pedagogiki specjalnej.

• Podstawowe pojęcia.

• Pojęcie i typy rehabilitacji. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych

• Paradygmaty w pedagogice specjalnej

• Wczesna, rozwinięta diagnoza. Profilaktyka jako przedproże pedagogiki specjalnej

• Korekcja i kompensacja w obrębie pedagogiki specjalnej

• Pedagogika specjalna w ujęciu historycznym

• Aktualny stan pedagogiki specjalnej w Polsce i na świecie oraz perspektywy rozwojowe

• Osoba niepełnosprawna w kontekście zmiany społecznej- uwarunkowania historyczne, kulturowe i społeczne funkcjonowania ludzi niepełnosprawnych

• System kształcenia i wychowania specjalnego

• Zasady kształcenia i wychowania w pedagogice specjalnej

• Problemy integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych

• Instytucje i organizacje wspomagające proces edukacji, rehabilitacji i socjalizacji osób niepełnosprawnych – systemy wsparcia osób niepełnosprawnych i z zaburzeniami zachowania

• Podstawy andragogiki specjalnej

• Dziecko zdolne i wybitnie zdolne.

Metody dydaktyczne:

wykład połączony z prezentacją multimedialną, dyskusja

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:30 - 10:45, sala Zajęcia zdalne
Sylwia Wrona 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)