Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika przedszkolna W6-PP-NM-PED-P
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. Filipiak E., Z Wygotskim i Brunerem w tle. Słownik pojęć kluczowych, Bydgoszcz 2011.

2. Karbowniczek J., Leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa 2014.

3. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Pedagogika przedszkolna z metodyką, Kraków 2011.

4. Karwowska-Struczyk M., Edukacja przedszkolna. W poszukiwaniu innych rozwiązań, Warszawa 2012.

5. Karwowska – Struczyk M., Sobierańska D., Szpotowicz M., Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Warszawa 2011.

6. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2010.

7. Klim-Klimaszewska A., Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Kulesza E. M. , Dynamiczna ocena rozwoju poznawczego dzieci od 2 do 6 lat, Warszawa 2017.

2. Kwiatowska M., (red). Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985.

3. Mikler-Chwastek A., (red.), Obszary wychowania przedszkolnego, Warszawa 2016.

4. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzika A., ( red.), Edukacja małego dziecka. Teoretyczne odniesienia, tendencje i problemy, Kraków 2010.

5. Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Zalewska-Bujak M. (red.), Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce, Kraków 2010.

6. Sławińska M.: Konstruowanie wiedzy na zajęciach w przedszkolu. Kraków 2010.

7. Waloszek D. (red.): Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście

zmian oświatowych. Kraków 2010.

8. Waloszek D. (red.): Wybrane zagadnienia edukacji człowieka w dzieciństwie. Kraków 2009.

9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa, 2009.

10. Zwiernik J.: Alternatywa w edukacji przedszkolnej. Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny (w okresie pandemii - ustny) obejmujący zagadnienia realizowane w formie wykładów i ćwiczeń z przedmiotu pedagogika przedszkolna.

Ocena bardzo dobra – znajomość wiedzy teoretycznej 100-90 %

Ocena dobra – znajomość 80-70 %

Ocena dostateczna – znajomość 60-50 %

Ocena niedostateczna – znajomość 40 % i mniej

Zakres tematów:

Średnie dzieciństwo jako wiek szczególny.

Cele i zadania edukacji przedszkolnej.

Obszary edukacji przedszkolnej i warunki ich realizacji.

Współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego.

Zasady pracy pedagogicznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym.

Nauczyciel wychowania przedszkolnego jako główny organizator procesu edukacyjnego.

Metody dydaktyczne:

wykład z prezentacją multimedialną,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 12:30 - 16:15, sala Zajęcia zdalne
Aleksandra Minczanowska 25/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)