Metodyka pracy asystenta rodziny 12-PE-AR-S1-6MPAR
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2020/2021
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Biernat T., Malinowski J.A., Wasilewska-Ostrowska K.M.: Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania. Wyd. "Akapit", Toruń 2015. 2. Ciszkowska-Giedziun M., Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną. Kraków 2020, OW "Impuls". 3. Kanios A., Praca socjalna z rodziną problemową. Perspektywa metodyczna. Kraków 2016, OW "Impuls". 4. Kornaszewska-Polak M. (red.), Asystentura rodziny: teoria, praktyka, badania. Sosnowiec 2016, OW "Humanitas". 5. Krasiejko I.: Metodyka działania asystenta rodziny. Katowice 2012, Wyd. „Śląsk”. 6. Krasiejko I.: Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Katowice 2013, Wyd. „Śląsk”. 7. Krasiejko I.: Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Toruń 2013, Wyd. "Akapit". 8. Trawkowska D. (red.): Pomoc społeczna wobec rodzin. Toruń 2011, Wyd. "Akapit". 9. Teczka dokumentacji pracy z rodziną. Od obligatoryjnych programów po realizację nowych wymagań MPiPS i obowiązkową dokumentację, Wyd. Forum sp. z o. o., Poznań 2013. Literatura uzupełniająca: 1. Badora S., Zięba-Kołodziej B.: Pedagogika opiekuńcza. Perspektywy myślenia o rodzinie. Warszawa 2015, Wyd. "Difin". 2. Gavin C., Seabury B.: Działania interpersonalne w pomocy społecznej. Tom 1. Wyd. "Śląsk", Katowice 1998. 3. Piorunek M. (red.): Pomoc – wsparcie społeczne – poradnictwo. Od teorii do praktyki. Toruń 2014, Wyd. "Adam Marszałek". 4. Rymsza M. (red.): Czy podejście aktywizujące ma szanse? Warszawa 2011, Instytut Praw Publicznych. 5. Wódz K.: Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice 1998, Wyd. „Śląsk”. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Kolokwium: Ocenie podlegają odpowiedzi studenta na pytania problemowe zawarte w arkuszu kolokwium. Kolokwium w formie pisemnej, termin ustalany wcześniej ze studentami, czas trwania 45 min. Kolokwium zostaje zaliczone pozytywnie w przypadku uzyskania przez studenta/kę 51% punktów. Wyniki kolokwium będą ogłaszane zgodnie z Regulaminem studiów w UŚ. Niezaliczone kolokwium należy poprawić w formie ustnej; zakres treści nie ulega zmianie. 2. Analiza przypadku: Sprawdzenie umiejętności grupowego zaprezentowania przygotowanego projektu dotyczącego analizy indywidualnego przypadku. Ocena jest uzależniona od rodzaju wybranych metod, sposobu przedstawienia projektu oraz wyboru literatury źródłowej. Zakres tematów: niepełnosprawność/długotrwała lub ciężka choroba, przemoc w rodzinie, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, trudności w przystosowaniu się do życia po opuszczeniu zakładu karnego, mniejszość etniczna. 3. Aktywność w trakcie zajęć: Wymagana znajomość treści przedmiotu przedstawianych na ćwiczeniach i zagadnień z literatury. |
||
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia związane z asystenturą rodzinną. 2. Prawne podstawy działalności asystenta rodziny. 3. Praca socjalna, wychowawcza i terapeutyczna w działalności asystenta rodziny. 4. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy asystenta rodziny. 5. Przegląd metod i technik pracy asystenta rodziny. 6. Narzędzia i dokumentacja w pracy asystenta rodziny. 7. Współpraca międzyinstytucjonalna. 8. Asystent rodziny – pracownik socjalny – kurator sądowy: zakres kompetencji i możliwe obszary wspomagania. 9. Organizacja pracy asystenta rodziny. 10. Zadania gmin w zakresie pomocy rodzinie. |
||
Metody dydaktyczne: |
metody problemowe (metoda przypadków, sytuacyjna, gry dydaktyczne, giełda pomysłów) oraz metody praktyczne |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 11:30 - 13:00,
sala zajęcia zdalne |
Anton Dragomiletskii | 0/21 |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Bielska 62 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.