Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pedagogiczna 06-PE-OP-S1-11
Ćwiczenia (C) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2001/2006

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006

Badania jakościowe T.1 i 2 pod red. D Jemielniaka, Warszawa 2012

Ethical research with children UNICEF, Florencja 2013 (https://www.unicef-irc.org/publications/706/)

Clarc A.Moss P. Listening to young children, London 2001 (u koordynatora)

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Warszawa 2001

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe... Warszawa 2000

Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000

Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995

Niemierko B., Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002

Wysocka E., Człowiek a środowisko życia, Warszawa 2007

Deptuła M. (red) Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006

Skałbania B. Diagnostyka Pedagogiczna, Kraków

strony www: Niebieska Linia, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Dziecko Krzywdzone, Przegląd Socjologii Jakościowej oraz inne

literatura i materiały uzupełniające na bieżąco wskazywane na ćwiczeniach)

Metody i kryteria oceniania:

aktywny udział na ćwiczeniach, przygotowanie prezentacji oraz realizacja zadań i projektów jest punktowana. Zadania i projekty w kompletnej realizacji prze studenta. Poziom aktywności /liczba punktów/ wyznacza ocenę z ćwiczeń na tle aktywności w grupie (średniej aktywności)

Zakres tematów:

Istota i zakres diagnozy pedagogicznej - perspektywa praktyczna - projekt zakresu diagnozy na tle sytuacji hipotetycznych

Ocenianie w diagnozie pedagogicznej - praktyczne aspekty wyłaniania wskaźników i kryteriów oceny w przykładowych sytuacjach i problemach diagnozy

Etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. Zasady udziału dzieci w badaniach oraz możliwości realizacji profilu partycypacyjnego dzieci w diagnozie pedagogicznej (dzieci jako badacze).

Postępowanie diagnostyczne - projektowanie toku diagnozy na tle sytuacji założonych .

Obserwacja, analiza dokumentów, wywiad, ankieta, oraz pomiar w diagnozie pedagogicznej - projektowanie przebiegu badań oraz narzędzie w specyficznych sytuacjach praktycznych

Schemat poznawczy w diagnozie pedagogicznej rodziny - próba konstrukcji

Wykorzystanie standaryzowanych narzędzi pomiaru cech rodziny w diagnozie pedagogicznej (procedura badania i interpretacji na przykładzie wybranych narzędzi)

Analiza i projektowanie działań w ramach diagnozy wstępnej i interdyscyplinarnej problemu przemocy i zaniedbywania dziecka w rodzinie

Ocena środowiska wychowawczego szkoły - perspektywa ogólna i dla celów profilaktyki wychowawczej

Sytuacja społeczna dziecka - możliwości diagnozy na tle technik standaryzowanych i swobodnych oraz projekcyjnych

Wybrane problemy i aspekty realizacji diagnozy kompetencji dydaktycznych dziecka ( dojrzałość szkolna i osiągnięcia szkolne)

Diagnoza problemów adaptacji szkolnej dziecka i jej zaburzeń - wykorzystanie standaryzowanych narzędzi - problem odmowy chodzenia do szkoły

Propedeutyka diagnozy zaburzeń adaptacji społecznej dziecka - wskaźniki i narzędzia.

Nowe możliwości w diagnozie pedagogicznej - photovoice i inne metody

Elementy diagnozy społecznej.

Metody dydaktyczne:

dyskusje, prezentacja zagadnień opracowywanych samodzielnie, praca problemowa w grupach, symulacje praktyczne, projekty indywidualne i grupowe,

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 8:00 - 9:30, sala Zajęcia zdalne
Katarzyna Front-Dziurkowska, Małgorzata Kitlińska-Król 21/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)