Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III W3-PE-MJS-PPiW-PEP
Ćwiczenia (C)
semestr letni 2021/2022
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
1. 1000 pytań i odpowiedzi, Świat Książki, Warszawa 2003 2. ABC przyrody w pytaniach i odpowiedziach. Przegląd Reader’s Digest, Warszawa 1997 3. Aierstock Y.: Poznawanie środowiska naturalnego. Przeł. M. Jałowiec. Jedność Kielce 2003 4. Ambros E.: Zdrowie – wielki poradnik rodzinny, Warszawa 2001. 5. Andrews G., Knighton K.: 100 eksperymentów naukowych. Baw się i ucz razem z nami. Przeł. R.Presia. Świat Książki, Warszawa 2006. 6. Ardley N.: 101 szkolnych doświadczeń naukowych. Przeł. D. Bartnik. Muza. Warszawa 1996 7. Arndt M., Barwinek H.: Przyroda przeżywana i obserwowana z dziećmi przedszkolnymi. Przeł. E. Janik. WSiP, Warszawa 1988 8. Ashbrook P.: Nauka jest prosta. Ponad 250 propozycji zajęć dla przedszkolaków. Przeł. A. Makowska. Jedność, Kielce 2007 9. Aznar G. i in., Eksperymenty są super! Sekrety chemii, biologii, fizyki…, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2012 ISBN 978-83-213-4748-6 10. Bartkowiak Z., 1978: Higiena dziecka w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 11. Bogacka-Osińska B., Królicka E. i Łaziukiewicz D.. 1999: Program nauczania „Wychowanie komunikacyjne”. WSiP. Warszawa 12. Borzucka-Sitkiewicz K., 2006: Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna, Impuls, Kraków 13. Borzyszkowska L., 1995: Rozwijanie postawy ekologicznej dzieci, „Życie Szkoły”, nr 4 14. Bramwell M.: Skały i skamieniałości. Zeszyty szkolne. Przeł. J. Wecsile. Muza, Warszawa 1998 15. Breen M., Jaka będzie pogoda? Niezbędnik początkującego meteorologa, Jedność, Kielce 2014 ISBN 978-83-7971-001-0 16. Brown R. J.: 200 doświadczeń dla dzieci. Przeł. K. Andrzejewski. Prószyński i S-ka, Warszawa 2000 ISBN 83-7180-509-8 17. Brown S.E.: Robimy eksperymenty. Przeł. R. Waliś. K.E.Liber, Warszawa 2005 18. Budniak A., Krzyżanowska A., 2004: Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym. Możliwości wprowadzania problematyki w pracy z dziećmi przedszkolnymi. [w:] Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – zagrożenia cywilizacyjne w aspektach: pedagogicznym, instytucjonalnym i legislacyjnym. (red.) E. Krzyżak-Szymańska, A. Szymański. GWSP Mysłowice. Szkoła Policji w Katowicach. Mysłowice 19. Bulera M., Żuchelkowska K., 2006: Przygotowanie dzieci kończących edukację przedszkolną do bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym, „Wychowanie na co dzień” nr 9 20. Bułat W., Zjawiska optyczne w przyrodzie, Warszawa 1987 21. Burnie D.: 101 szkolnych doświadczeń przyrodniczych. Przeł. D. Borzykowska – Skotnicka. Muza, Warszawa 1997 22. Busa, E., Bigazzi, R.: Podręcznik eksperymentów. Przeł. E. Tkaczyk – Borówka. Jedność, Kielce 2008 23. Charzewska J. (red.), 2011: Rekomendacje dla realizatorów żywienia z zakresu zasad prawidłowego żywienia dzieci w przedszkolach, wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 24. Charzewska J., Chabros E., 2008: Rola aktywności fizycznej i jej wpływ na prawidłowy rozwój fizyczny i stan zdrowia. Ile powinna wynosić optymalna aktywność ruchowa ucznia dziennie i dlaczego? [w]: Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, (red.) M. Jarosz, wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 25. Charzewska J., Chwojnowska Z., Wajszczyk B., 2011: Normy na energię i składniki odżywcze oraz ich rola w rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym [w]: Rekomendacje dla realizatorów żywienia z zakresu zasad prawidłowego żywienia dzieci w przedszkolach, (red.) J. Charzewska, wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 26. Charzewska J., Wajszczyk B., 2008: Co powinna zawierać prawidłowa, zbilansowana dieta? Rola urozmaiconej diety. [w]: Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, (red.) M. Jarosz, wyd. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 27. Chauvel D., Chauvel P.: Środowisko w wychowaniu przedszkolnym. Przeł. A. Wróblewski. Cyklady, Warszawa 2000 28. Chauvel D., Michel V.: Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Przeł. K. Pruska, K. Pruski. Cyklady, Warszawa 1999 29. Ciało człowieka. Encyklopedia młodego odkrywcy Discovery Channel, Media Service Zawada, Warszawa 2004 30. Ciało. Encyklopedia Larousse’a dla dzieci w wieku 6-9 lat, Wrocław 2005 ISBN 978-83-89771-83-7 31. Conroy Don, Wilson Chris, Zagadki przyrodnicze – 1400 pytań i odpowiedzi, Świat Książki, Warszawa 2003 32. Costa-Pau R.: Ilustrowana encyklopedia szkolna. Ekologia i ochrona środowiska. Przeł. A. Chruścicka. Res Polona, Łódź 1997 33. Debroise A., Seinandre E., Mały atlas zjawisk natury, Mała Encyklopedia Larousse, Larousse Polska, Wrocław 2003 34. Demel M., 1980: Pedagogika zdrowia, WSiP, Warszawa 35. Dlaczego? Encyklopedia w pytaniach i odpowiedziach, Larousse, Wrocław 2004 ISBN 978-83-89181-59-2 36. Doleżych B., Łaszczyca P., 2003: Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 37. Domowa szkoła, Eksperymenty. Przeł. M. Pawlak. T.1 – 2, Podsiedlik, Raniowski i S-ka, Poznań 2000 38. Drabik J., 2001: Profilaktyka zdrowia – aktywność fizyczna czy aktywność ruchowa, „Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne” nr 5, 39. Elbanowska S.: Dookoła fizyki. Prószyński i S-ka, Warszawa 1998 40. Elbanowska S.: Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata. ”Wiosna”. Medium. Warszawa 1994 41. Elbanowska S.: Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata. „Lato”. Medium. Warszawa 1994 42. Elbanowska S.: Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata. „Jesień” . Medium. Warszawa 1994 43. Elbanowska S.: Jak zadziwić przedszkolaka tym, co świeci, pływa, lata. „Zima”. Medium. Warszawa 1994 44. Encyklopedia doświadczeń, tłum. J. Jackowicz, LAROUSSE, Wrocław 2002 45. Ernest K., Einstein na huśtawce, czyli fizyka zabaw, gier i zabawek, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003 46. Farndon J., Co się dzieje, gdy…? Świat Książki, Warszawa 1997 47. Farndon J., Księga najciekawszych faktów. Ziemia. Zwierzęta. Przestrzeń kosmiczna. Ludzkie ciało, SBM, Warszawa 2008 ISBN 978-83-60542-95-8 48. Flatow E., Durda A., 2009: Edukacja zdrowotna w przedszkolu, „Lider” nr 2 49. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa 1982 50. Frątczak E., Frątczak J., 1993: Edukacja komunikacyjno-drogowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli klas I-III i wychowawców zajęć przedszkolnych oraz rodziców. Oficyna Wydawnicza „Turpress”, Warszawa 51. Frątczakowie E. i J., 1996: Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych, Oficyna Wydawnicza „Turpress” s.c., Toruń 52. Frątczakowie E., J., P., 1987: Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym do uczestnictwa w ruchu drogowym. Inowrocław 53. Gaede P. M., Rehländer J., Kto pompuje powietrze do papryki? Zaskakujące odpowiedzi na pytania, jakie stawia przed nami życie codzienne, Media sp. z o.o., Warszawa 2007 54. Gallavotti Barbara, Ciało ludzkie w akcji, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001 55. Galus I., 2000: Edukacja zdrowotna w przedszkolu, „Wychowanie w Przedszkolu” nr 1 56. Głowania M., 2004: Wychowanie komunikacyjne przygotowaniem do uczestnictwa w ruchu drogowym. Edukacja dzieci wieku przedszkolnego do uczestnictwa w ruchu drogowym. [w:] Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży – zagrożenia cywilizacyjne w aspektach: pedagogicznym, instytucjonalnym i legislacyjnym. (red.) E. Krzyżak-Szymańska. A. Szymański. GWSP Mysłowice. Szkoła Policji w Katowicach. Mysłowice 57. Głuch M., 2006: Sam/sama wracam do domu. Zasady ruchu drogowego, Wydawnictwo EUROPA sp. z o.o., Wrocław 58. Graham I., Gwyn-Jones T., Lynch A., Parker S., Wood R., Cuda naszego świata, Arkady, Warszawa 2003 59. Gumułka W. S., Rewerski W., (red.), 2000: Encyklopedia zdrowia, Wyd. 8., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 60. Hart M., Stephens M.: Rozpoznawanie ptaków. Zeszyty szkolne. Przeł. I. Szyszkowska-Andruszko. Muza. Warszawa 1997. 61. Hielscher A.: Zabawy na postrzeganie w lesie. Dla dzieci w wieku od 3 do 12 lat. Przeł. M. Jałowiec. Jedność. Kielce 2003. 62. Historia naturalna , t.1-6, Warszawa 1995-1996 63. Jaczewski A., 2005: Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 64. Jak to jest? Reader’s Digest, Warszawa 1996 65. Jak? Encyklopedia w pytaniach i odpowiedziach, Larousse, Wrocław 2005 ISBN 978-89771-56-X 66. Jańczuk Z., 2000: W trosce o zęby przedszkolaków, „Wychowanie w Przedszkolu” nr 9 67. Jarosz M. (red.), 2012: Normy żywieniowe dla populacji polskiej – nowelizacja, Wydawnictwo Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa 68. Jarosz M., 2008: Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Wydawnictwo Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa 69. Jaworska R., 1995: Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3-6 lat; część IV, Zakład Wydawnictw i Reklamy „Iwanowski”, Płock 70. Kasdepke G., 2013: Ostrożnie! Wszystko, co powinno wiedzieć dziecko, żeby mogło bezpiecznie bawić się w domu, Wydawnictwo Literatura, Łódź 71. Kent A., Ward A.: Fizyka, Penta, Warszawa 1991 72. Klus-Stańska D., Nowicka M., 1999: Bezpieczeństwo dzieci. Scenariusze zajęć dla rodziców i nauczycieli. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 73. Korczak C., 1988: Problemy higieny i zdrowia, WSiP, Warszawa 74. Korczak C.W. (red.), 1984: Higiena – ochrona zdrowia, PZWL, Warszawa 75. Kowalewska M., Kownacka M.: Głos przyrody. T. 1: Wiosna. Siedmioróg. Wrocław 2001. 76. Kownacka M.: Razem ze słonkiem. T. 1–6. WSiP. Warszawa 1975 i nast. 77. Krekeler H., Rieper-Bastian M.: Fascynujące eksperymenty. Łatwe, odkrywcze zaskakujące. Przeł. G. Witwicka-Kilar. Hubert. Warszawa 2002. 78. Krenz A.: Czy wiatr śpi, kiedy nie wieje? Co kryje się za pytaniami dzieci. Przeł. M. Jałowiec. Jedność. Kielce 2004. 79. Krombholz H., 2002: Radość z ruchu na świeżym powietrzu. Zabawy ruchowe dla dzieci, Wydawnictwo Jedność, Kielce 80. Kronika odkryć i wynalazków, Świat Książki, Warszawa 2003 81. Kruszelnicki K., Ciekawostki naukowe czyli czym błysnąć w towarzystwie, KDC, Warszawa 2004 82. Kruszelnicki K., Ciekawostki naukowe II. Zadziw wszystkich swoją wiedzą, KDC, Warszawa 2006 83. Kruszelnicki K., Ciekawostki naukowe III. Prawda czy fałsz? Media sp. z o.o., Warszawa 2007 ISBN 978-83-7404-665-7 84. Kruszko K., 2010: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 85. Krzeska I., 1989: Wyprawa po zdrowie, PZWL, Warszawa 86. Kubińska Z., Lichota M., 2001: Wychowanie zdrowotne w przedszkolu, „Wychowanie w przedszkolu” nr 1 87. Kufel J., Leonowicz-Babiak K., 1985: Wybrane zagadnienia z ekologii, WSiP, Warszawa 88. Kunz I.: Wyprawa odkrywcza do żywiołów. Przeł. M. Kowalik. Jedność. Kielce 2006. 89. Kutyłowska G.: Ekologia w przedszkolu. Didasko. Warszawa 1997. 90. Lacoste Yves, Woda w świecie. Mała Encyklopedia Larousse, Larousse Polska, Wrocław 2003 91. Leksykon Juniora. Pytania i odpowiedzi, Delta W-Z, Warszawa 92. Lenz N., Księga 1000 dziecięcych pytań, Warszawa 1996 93. Leśnikowska-Matusiak, Dądrowska-Loranc M., Wychowanie komunikacyjne dzieci i młodzieży. Poradnik dydaktyczny, Warszawa 2000 94. Lewandowska-Magiera J., 2008: Edukacja prozdrowotna w młodszym wieku szkolnym, „Wychowawca” nr 9 95. Lück G.: Łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci. Przeł. E. Pstraś-Kołodziej. Jedność, Herder. Kielce 2003. 96. Lück G.: Nowe łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci. Przeł. A. Kalińska. Jedność, Herder. Kielce 2007. 97. Massa F.: Moja księga eksperymentów. Przeł. E. Tyrakowska. Publicat. Poznań 2008. 98. Matthews R., Smith N., Łatwe odpowiedzi na trudne pytania, KDC, Warszawa 2003 99. Meiani A.: Encyklopedia pytań i odpowiedzi – Dlaczego?, Wyd. E. Jarmołkiewicz, Zielona Góra 2006 100. Michalak A., Szarf M., Dlaczego… Odpowiedzi na pozornie łatwe pytania, Publicat S.A., Poznań 2007 ISBN 978-83-245-6513-9 101. Minge N. i K., Cytrynowa bateria i inne eksperymenty, Wydawnictwo Edgard, Warszawa 2019 ISBN 978-83-66053-40-3 102. Na tropach sekretów przyrody, Warszawa 1999 103. Nauka i eksperymenty – Nasz świat, Podsiedlik, Raniowski i S-ka, Poznań 1998 (Ekologia, Planeta Ziemia), 104. Nauka i eksperymenty – Potęga natury, Podsiedlik, Raniowski i S-ka, Poznań 1998 ( Pogoda i klimat, Moc i energia) 105. Nauka i eksperymenty – Tajemnice fizyki, Podsiedlik, Raniowski i S-ka, Poznań 1998 (Maszyny, Atomy i cząsteczki, Elektryczność i magnetyzm) 106. Nieleszczuk K., 2006: Edukacja zdrowotna w przedszkolu, „Lider” nr 6 107. Odpowiedzi na 1001 pytań, Świat Książki, Warszawa 1999 108. Owczarek S., 2001: Gimnastyka przedszkolaka, Warszawa 109. Parker S.: Dźwięk. Eksperymenty i doświadczenia dotyczące muzyki i fal dźwiękowych. Przeł. A. Pawłowska. Młody Naukowiec. Arti. Warszawa 2006. 110. Parker S.: Elektryczność i magnetyzm. Projekty i doświadczenia dotyczące elektryczności i magnetyzmu. Przeł. A. Pawłowska. Młody Naukowiec. Arti. Warszawa 2006. 111. Parker S.: Światło. Projekty i doświadczenia dotyczące światła i kolorów. Przeł. A. Pawłowska. Młody Naukowiec. Arti. Warszawa 2006. 112. Parker S.: Woda. Eksperymenty i doświadczenia z parą i roztworami wodnymi. Przeł. A. Pawłowska. Młody Naukowiec. Arti. Warszawa 2006. 113. Parker Steve, Ciało człowieka, Seria: Patrzę-Podziwiam-Poznaję, Arkady, Warszawa 2001 114. Paśko I., 2003: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 115. Patermann R.: Zabawy w naturze na każdą porę roku. Przeł. M. Jałowiec. Jedność. Kielce 1999. 116. Pękala P., Foltyniak M., Proste eksperymenty dla dzieci, Wydawnictwo Dragon, Bielsko-Biała 2019 ISBN 978-83-8172-083-0 117. Początek A., 1984: Mały poradnik zdrowia dziecka, PZWL, Warszawa 118. Pogoda. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. W. Lenart, A. Siwiński. Odkrywam Mój Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. 119. Pol J.: Pomysłowy Dobromir uczy. Jak to działa?. Papilon. Warszawa 2007. 120. Pollock Steve, Ekologia, Seria: Patrzę-Podziwiam-Poznaję, Arkady, Warszawa 2001 121. Powietrze. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. E. Korczak, A. Siwiński. Odkrywam Mój Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. 122. Poznańska J., Rowińska M., Zając E.: Ciekawa fizyka, cz. 1, WSiP, Warszawa 2002 123. Poznańska S., 1991: Pielęgnowanie zdrowia, [w:] K. Janicki: Domowy poradnik medyczny, PZWL, Warszawa 124. Preibisz – Wala K.: Powietrze. Lektor Klett, Poznań 2009 125. Preibisz – Wala K.: Ziemia. Lektor Klett, Poznań 2009 126. Press H. J.: Przez zabawę do nauki. Obserwacje i doświadczenia. Świat Książki, Warszawa 1998 127. Radecki T., 1991: Budowa i czynności organizmu człowieka, [w:] K. Janicki, Domowy poradnik medyczny, PZWL, Warszawa 128. Rodziewicz J. (red.): Encyklopedia doświadczeń. Przeł. J. Jackowicz. Larousse Polska. Wrocław 2002. 129. Rośliny i zwierzęta. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. A. Siwiński. Odkrywam Moj Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. 130. Roth G.D., Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa 2000 131. Rowlands D.: Zanieczyszczenia środowiska a człowiek. Przeł. P. Sobczak. WSiP. Warszawa 1995. 132. Rudź P., Jak to działa? Klimat i pogoda, Wydawnictwo SBM Sp. z o.o., Warszawa 2019 ISBN 978-83-8059-385-5 133. Rurański J., Dlaczego sól jest słona, czyli odpowiedzi na głupie pytania, Jar, Warszawa 1992 134. Rurański J., Dlaczego woda jest mokra, czyli odpowiedzi na głupie pytania, Jar, Warszawa 1994 135. Saan A. von: 365 eksperymentów na każdy dzień roku. Przeł. M. Walewska. Rea. Warszawa 2005. 136. Schmid U., Jak błysnąć wiedzą czyli 270 ciekawostek o zwierzętach i roślinach, KDC, Warszawa 2006 137. Schneider B., De Korvin S., 1996: Dziecko na drodze: zachowania nie do przewidzenia, WSiP, Warszawa 138. Selberg I., Stephens M.: Rozpoznawanie drzew. Zeszyty szkolne. Przeł. I. Szyszkowska--Andruszko. Muza. Warszawa 1997. 139. Seria: „Ciekawe, dlaczego? Book House 2004 140. Smith A. (red.): Szkoła eksperymentów. Przeł. E. Czerwińska. Delta W-Z. Warszawa b.r. 141. Sobczyk W., 2003: Edukacja ekologiczna i prozdrowotna, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 142. Socha T., 1997: Zintegrowany proces wychowania zdrowotnego [w:] Wychowanie i nauczanie zintegrowane w klasach początkowych, (red.) M. Michalewska, H. Moroz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 143. Staub F.: Chmury, niebo i pogoda. Jak to działa? Przeł. A. Olecka. Klub Dla Ciebie. Warszawa 2006. 144. Stawiński W. (red.), 2000: Dydaktyka biologii i ochrony środowiska, PWN, Warszawa-Poznań 145. Stebelski M., 2000: Mały ratowniczek. Podręcznik pierwszej pomocy do klas I-III szkół podstawowych, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 146. Strzelczyk U. (red.), 2005: Czuję się bezpiecznie. Program profilaktyczny dla uczniów klas młodszych, RODN WOM Katowice, Fundacja dla Śląska, Katowice 147. Suchora-Olech A., 2000: Kształtowanie postawy ekologicznej w edukacji wczesnej, Wydawnictwo Uczelniane – Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, Słupsk 148. Swallow S., Stephens M.: Stawy i strumienie. Zeszyty szkolne. Przeł. G. Fąfara. Muza. Warszawa 1998. 149. Swallow S., Stephens M.: Życie w ogrodzie. Zeszyty szkolne. Przeł. I. Szyszkowska-Andruszko. Muza. Warszawa 1997. 150. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., 2009: Edukacja zdrowotna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 151. Szybka P., 2009: Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 152. Świat wczoraj i dziś, BGW Warszawa 153. Tajemnice fizyki. Przeł. J. Lewiński i in. Nauka i Eksperymenty. Podsiedlik-Raniowski i S-ka. Poznań 1998. 154. Tatarczuk J., 2013: Wychowanie fizyczne w klasach młodszych [w:] Dziedziny kształcenia w klasach I-III (red.) M. Magda-Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, 155. Taylor B., Zabawa i nauka – Baterie i magnesy, Przeł. A. Niezgoda. BGW. Warszawa 1991. 156. Taylor B.: Zabawa i nauka – Uprawa roślin. Przeł. A. Niezgoda.. BGW. Warszawa 1991. 157. Thomson R., Stephens M.: Rozpoznawanie owadów. Zeszyty szkolne. Przeł. R. Świerczyński. Muza. Warszawa 1998. 158. Vademecum młodego ekologa. BIS, b.a. i m.w., b.r. 159. VanCleave J.: 101 ciekawych doświadczeń. Biologia dla każdego dziecka. Przeł. B. Koźniewska. WSiP. Warszawa 1993. 160. VanCleave J.: 101 ciekawych doświadczeń. Chemia dla każdego dziecka. Przeł. P. Sobczak. WSiP. Warszawa 1993. 161. Vaughan J.G., Geissler C.A., Rośliny jadalne, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 162. Wagner E.: Patrzeć – słyszeć – czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, Jedność , Kielce 2004 163. Wagner M., Nowe gry i zabawy dla badaczy przyrody w przedszkolu, na świetlicy, w szkole, Jedność, Kielce 2013 ISBN 978-83-7660-768-9 164. Walkowiak M., 2006: Sam/sama dbam o swoje bezpieczeństwo w szkole, w domu, na wycieczce…, Wydawnictwo EUROPA sp. z o.o., Wrocław 165. Walter G.: Żywioły w przedszkolu. Ogień. Przeł. E. Panek. Jedność. Kielce 2004. 166. Walter G.: Żywioły w przedszkolu. Powietrze. Przeł. E. Panek. Jedność. Kielce 2004. 167. Walter G.: Żywioły w przedszkolu. Woda. Przeł. E. Panek. Jedność. Kielce 2004. 168. Walter G.: Żywioły w przedszkolu. Ziemia. Przeł. E. Panek. Jedność. Kielce 2004. 169. Wielka księga eksperymentów. Przeł. J. Łukaszewicz. Wyd. E. Jarmołkiewicz. Zielona Góra 2001. 170. Wilken H.: Dzieci stają się przyjaciółmi przyrody. Edukacja ekologiczna w przedszkolu i szkole podstawowej. Przeł. E. Panek. Jedność. Kielce 2004. 171. Wilkus A.: W co się bawić. Obserwuję, podglądam, eksperymentuję, Mulico Warszawa 2007 172. Williams B., Encyklopedia pytań i odpowiedzi, DELTA-WZ, Br.roku, Warszawa 173. Williams J.: Jesień. Modele, projekty, eksperymenty. Przeł. E. Horodyska. NK. Warszawa 1996. 174. Williams J.: Lato. Modele, projekty, eksperymenty. Przeł. E. Horodyska. NK. Warszawa 1996. 175. Williams J.: Wiosna. Modele, projekty, eksperymenty. Przeł. M. Koziej-Ostaszkiewicz. NK. Warszawa 1996. 176. Williams J.: Zima. Modele, projekty, eksperymenty. Przeł. A. Bańkowska. NK. Warszawa 1996. 177. Witkowski J., 1978: Pieszy w ruchu drogowym. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 178. Wlaźnik K., 1988: Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 179. Woda. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. E. Korczak, E. Świętochowska-Filipek. Odkrywam Moj Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. 180. Woynarowska B. (red.), 2000: Zdrowie i szkoła, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 181. Woynarowska B., 2007: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 182. Woynarowska B., 2013: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 183. Wróblewska M., Skrzydlewski J., 1999: Bezpieczeństwo dziecka w domu, w szkole, na ulicy. Książka pomocnicza dla klas I-III szkoły podstawowej, Siedmioróg, Wrocław 184. Wróblewska M., Skrzydlewski J., 2011: Bezpieczeństwo dziecka w domu, w szkole, na ulicy. Książka pomocnicza dla klas I-III szkoły podstawowej, Oficyna Wydawnicza Promocja, Wrocław 185. Zarawska P., Jak to działa? Natura, Wydawnictwo SBM Sp. z o.o., Warszawa 2018 ISBN 978-83-7845-935-4 186. Zarawska P., Jak to działa? Świat roślin, Wydawnictwo SBM Sp. z o.o., Warszawa 2019 ISBN 978-83-8059-625-2 187. Ziemia. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. E. Korczak, A. Siwiński. Odkrywam Moj Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. 188. Zygmunt T., 2009: Racjonalne żywienie, „Lider” nr 10 189. Żuchelkowska K., Wojciechowska K., 2000: Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych, Wydawnictwo Margrafsen, Bydgoszcz 190. Życie zwierząt. Encyklopedia młodego odkrywcy Discovery Channel, Media Sernice Zawada, Warszawa 2004 191. Żywność. Materiały pomocnicze dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Przeł. A. Siwiński. Odkrywam Moj Świat. Krajowe Centrum Edukacji Ekologicznej Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska. Warszawa 1994. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena przydatności przygotowanych pomysłów do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym; ocena poprawności merytorycznej i metodycznej; oryginalność i pomysłowość rozwiązań metodycznych, uwzględnienie zasad dydaktycznych w przygotowaniu materiałów |
Zakres tematów: |
ĆWICZENIA: 1. Skąd się wziąłem? – ocena przydatności filmu i literatury we wprowadzeniu tematyki powstania życia człowieka 2. Poznawanie ludzkich zmysłów i ich właściwości - zabawy dydaktyczne i doświadczenia 3. Higiena i bezpieczeństwo dziecka – sposoby wprowadzania i utrwalania zagadnień 4. Ziemia w kosmosie 5. Moja miejscowość częścią Polski – moje miejsce na Ziemi 6. Rośliny wokół nas 7. Zwierzęta w naszym otoczeniu |
Metody dydaktyczne: |
metoda projektów, metody problemowe, metoda zadań praktycznych, impresja, opis, dyskusja, metoda gier dydaktycznych |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 15:30 - 17:00,
sala 8 |
Alina Budniak | 31/34 |
|
2 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 11:30 - 13:00,
sala 8 |
Alina Budniak | 32/34 |
|
3 |
co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:45 - 15:15,
sala 8 |
Alina Budniak | 24/33 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.