Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PE-MJS-PPiW-PEP Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby

3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne

4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe

5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu

6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi

7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego

ĆWICZENIA:

1. Ziemia w kosmosie - pojęcia, cechy charakterystyczne, odpowiedzi na pytania dzieci dotyczące przestrzeni kosmicznej

2. Krajobrazy i ich charakterystyka. Regiony i miasta Polski - zabytki, ciekawe obiekty, folklor, gwary, sposoby wprowadzania informacji w pracy z dziećmi młodszymi. Mapa i plan - znaki na mapie i sposoby ich wprowadzania.

3. Pogoda - składniki pogody i ich charakterystyka; doświadczenia związane z poznawaniem zjawisk przyrody nieożywionej.

4. Ekosystemy w najbliższym otoczeniu, ich elementy składowe, sposoby poznawania

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (w trakcie)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

średnia ocen wykonanych zadań/projektów

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby

3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne

4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe

5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu

6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi

7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego

ĆWICZENIA:

1. Skąd się wziąłem? – ocena przydatności filmu i literatury we wprowadzeniu tematyki powstania życia człowieka

2. Poznawanie ludzkich zmysłów i ich właściwości - zabawy dydaktyczne i doświadczenia

3. Higiena i bezpieczeństwo dziecka – sposoby wprowadzania i utrwalania zagadnień

4. Ziemia w kosmosie

5. Moja miejscowość częścią Polski – moje miejsce na Ziemi

6. Rośliny wokół nas

7. Zwierzęta w naszym otoczeniu

Uwagi:

Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.