Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W3-PE-MJS-PPiW-PEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT C
W
ŚR CZ C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Budniak | |
Prowadzący grup: | Alina Budniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym 2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby 3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne 4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe 5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu 6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi 7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego ĆWICZENIA: 1. Ziemia w kosmosie - pojęcia, cechy charakterystyczne, odpowiedzi na pytania dzieci dotyczące przestrzeni kosmicznej 2. Krajobrazy i ich charakterystyka. Regiony i miasta Polski - zabytki, ciekawe obiekty, folklor, gwary, sposoby wprowadzania informacji w pracy z dziećmi młodszymi. Mapa i plan - znaki na mapie i sposoby ich wprowadzania. 3. Pogoda - składniki pogody i ich charakterystyka; doświadczenia związane z poznawaniem zjawisk przyrody nieożywionej. 4. Ekosystemy w najbliższym otoczeniu, ich elementy składowe, sposoby poznawania |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Budniak | |
Prowadzący grup: | Alina Budniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia ocen wykonanych zadań/projektów |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym 2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby 3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne 4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe 5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu 6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi 7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego ĆWICZENIA: 1. Skąd się wziąłem? – ocena przydatności filmu i literatury we wprowadzeniu tematyki powstania życia człowieka 2. Poznawanie ludzkich zmysłów i ich właściwości - zabawy dydaktyczne i doświadczenia 3. Higiena i bezpieczeństwo dziecka – sposoby wprowadzania i utrwalania zagadnień 4. Ziemia w kosmosie 5. Moja miejscowość częścią Polski – moje miejsce na Ziemi 6. Rośliny wokół nas 7. Zwierzęta w naszym otoczeniu |
|
Uwagi: |
Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
WT ŚR CZ W
C
C
C
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Budniak | |
Prowadzący grup: | Alina Budniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia ocen wykonanych zadań/projektów |
|
Pełny opis: |
Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii, materiałoznawstwa, wiedzy o człowieku, higieny itp.) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych |
|
Uwagi: |
Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN C
C
C
C
WT W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Budniak | |
Prowadzący grup: | Alina Budniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Sposób ustalania oceny końcowej: | średnia ocen wykonanych zadań/projektów |
|
Pełny opis: |
Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii, materiałoznawstwa, wiedzy o człowieku, higieny itp.) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych |
|
Uwagi: |
Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie. W zależności od potrzeb wynikających z realizacji zajęć praktycznych przez studentów tematyka będzie uzupełniana. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.