Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: W3-PE-MJS-PPiW-PEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III
Jednostka: Wydział Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby

3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne

4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe

5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu

6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi

7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego

ĆWICZENIA:

1. Ziemia w kosmosie - pojęcia, cechy charakterystyczne, odpowiedzi na pytania dzieci dotyczące przestrzeni kosmicznej

2. Krajobrazy i ich charakterystyka. Regiony i miasta Polski - zabytki, ciekawe obiekty, folklor, gwary, sposoby wprowadzania informacji w pracy z dziećmi młodszymi. Mapa i plan - znaki na mapie i sposoby ich wprowadzania.

3. Pogoda - składniki pogody i ich charakterystyka; doświadczenia związane z poznawaniem zjawisk przyrody nieożywionej.

4. Ekosystemy w najbliższym otoczeniu, ich elementy składowe, sposoby poznawania

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

średnia ocen wykonanych zadań/projektów

Pełny opis:

WYKŁAD:

1. Środowisko i człowiek – nauczanie o środowisku, przez środowisko i dla środowiska; elementy środowiska i sposoby ich omawiania w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym

2. Litosfera – minerały i skały; budowa wnętrza Ziemi; wiek Ziemi; zjawiska występujące w litosferze; krajobrazy – rodzaje, przemiany, wpływ działalności człowieka; rodzaje i znaczenie gleby

3. Hydrosfera – pochodzenie wody na Ziemi; cykl obiegu wody; wody słodkie i słone; oceany i morza (powstanie wysp, zatok, cieśnin); rzeki i strumienie (radiografia rzeki), jeziora i stawy (rodzaje), lodowce (powstanie, rodzaje), wody podziemne

4. Atmosfera – warstwy budujące atmosferę, elementy pogody, ich powstawanie, sposoby pomiaru, zmiany klimatu; groźne zjawiska pogodowe

5. Biosfera – rośliny i zwierzęta; czynniki środowiska decydujące o ich występowaniu; strefy bio- i zoogeograficzne; bioróżnorodność a działalność człowieka; ochrona przyrody i krajobrazu

6. Energia – odnawialne i nieodnawialne źródła energii, ich charakterystyka i wykorzystanie; cykl energii na Ziemi

7. Antroposfera – socjosfera i wytwory ludzkiej działalności; człowiek jako element środowiska naturalnego; fenomen budowy ludzkiego organizmu; rozmieszczenie ludności, rozwój gospodarczy i jego skutki; działalność człowieka – ślad ekologiczny, skutki dla środowiska; działania na rzecz środowiska naturalnego

ĆWICZENIA:

1. Skąd się wziąłem? – ocena przydatności filmu i literatury we wprowadzeniu tematyki powstania życia człowieka

2. Poznawanie ludzkich zmysłów i ich właściwości - zabawy dydaktyczne i doświadczenia

3. Higiena i bezpieczeństwo dziecka – sposoby wprowadzania i utrwalania zagadnień

4. Ziemia w kosmosie

5. Moja miejscowość częścią Polski – moje miejsce na Ziemi

6. Rośliny wokół nas

7. Zwierzęta w naszym otoczeniu

Uwagi:

Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

średnia ocen wykonanych zadań/projektów

Pełny opis:

Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii, materiałoznawstwa, wiedzy o człowieku, higieny itp.) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych

Uwagi:

Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie

Zajęcia w cyklu "semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alina Budniak
Prowadzący grup: Alina Budniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Ocena końcowa z modułu
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Sposób ustalania oceny końcowej:

średnia ocen wykonanych zadań/projektów

Pełny opis:

Moduł Podstawy edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań edukacji o środowisku, w środowisku i dla środowiska, jego znaczenia, elementów oraz sposobów wprowadzania tych informacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej (z geografii, biologii, fizyki, chemii, astronomii, materiałoznawstwa, wiedzy o człowieku, higieny itp.) i metodycznej, aby prowadzić skuteczną edukację w tym zakresie Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów, ćwiczeń i pracy własnej studentów oraz wykorzystywane w trakcie śródrocznych praktyk specjalistycznych

Uwagi:

Kolejność realizowanych tematów może ulec zmianie. W zależności od potrzeb wynikających z realizacji zajęć praktycznych przez studentów tematyka będzie uzupełniana.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)