Literatura: |
E. Gruszczyk-Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie I. Książka dla nauczycieli i rodziców. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć, Wydawnictwo CEBP, Kraków 2014.
A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Centralna Komisja Egzaminacyjna, Warszawa 2010.
D. Klus-Stańska, A. Kalinowska, Rozwijanie myślenia matematycznego młodszych uczniów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.
M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi. Wydawnictwo APS, Warszawa 2004.
M. Kupisiewicz, Jak kształtuje się u dzieci rozumienie wartości pieniądza, Wydawnictwo APS im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa 2004.
Z. Semadeni, E. Gruszczyk-Kolczyńska, G. Treliński, B. Bugajska-Jaszczołt, M. Czajkowska,
Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne
ZNP, Kielce 2015.
Z. Semadeni (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4, WSiP, Warszawa 1981-1985.
Z. Semadeni, Podejście konstruktywistyczne do matematycznej edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2016.
E. Stucki, Nauczanie matematyki w klasach niższych, Wydawnictwo uczelniane WSP, Bydgoszcz cz. I – 1998, cz. II – 1993, cz. III – 2000.
Literatura będzie wzbogacona w trakcie zajęć o dodatkowe pozycje oraz materiały w wersji elektronicznej w kontekście aktualnie podejmowanej tematyki.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem upoważniającym do zaliczenia wykładu jest:
- uczestniczenie w wykładach on-line,
- udział zdalnym kursie edukacyjnym „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” obejmującym tematy wykładów (7-15),
- pozytywne zaliczenie kolokwium w formie quizów i testu.
Kolokwium w formie quizów i testu dotyczy zagadnień ujętych w edukacyjnym kursie e-learningowym „Przedsiębiorczość dla najmłodszych uczniów” dostępnym na platformie Navoica.pl.
Od studenta wymaga się samodzielnej pracy z tekstem obowiązkowej i uzupełniającej literatury, dotyczącej teoretyczno-metodycznych podstaw nauczania matematyki dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Sposób ustalania oceny końcowej:
Ocena z modułu:
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z poszczególnych form weryfikacji efektów kształcenia, przy założeniu, że wszystkie formy i sposoby weryfikacji efektów kształcenia zostały zaliczone pozytywnie, tzn. co najmniej na ocenę dostateczną.
E-mail osoby prowadzącej wykłady – dr Renata Raszka: renata.raszka@us.edu.pl
|
Zakres tematów: |
1. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 1
2. Planowanie zajęć z edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej cz. 2
3. Mity i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 1
4. Fakty i fakty na temat rozwijania myślenia matematycznego cz. 2
5. Aspekty działalności matematycznej (techniczny, standardowy i systemowo-twórczy) cz. 1
6. Aspekty działalności matematycznej cz. 2
7. Diagnoza dziecięcych kompetencji związanych z rozumieniem wartości pieniądza
8. Kształtowanie się u dzieci rozumienia stałej wartości pieniądza (rozpoznawanie pieniędzy, nazywanie ich nominałów, wartości nabywczej i posługiwanie się pieniędzmi w sytuacji kupna i sprzedaży).
9. Odkrywanie dziecięcej wiedzy potocznej na temat pieniądza
10. Socjalizacja ekonomiczna a wychowanie ekonomiczne
11. Obliczenia pieniężne związane z kupnem i sprzedażą (wydawanie reszty)
12. Metodyka edukacji finansowej oraz ekonomicznej w edukacji wczesnoszkolnej
13. Organizacja zajęć prowadzonych Metodą Ekonomicznych Stacji Badawczych
14. Konstruowanie gier planszowych z wątkiem finansowym
15. Rozwijanie postawy przedsiębiorczej za pomocą matematyki
|