Literatura: |
D. Kurzyna-Chmiel, Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013
D. Kurzyna-Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty Prawo oświatowe w zarysie, Warszawa 2009
T. Komorowski, Prawo oświatowe w praktyce, Warszawa 2007 r.
E. Walkiewicz, Elementy prawa dla nauczycieli, Warszawa 2003 r.
A. Balicki, M. Pyter, Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011
A. Król, , P. Kuzior., M. Łyszczarz. Prawo oświatowe: komentarz do ustawy o systemie oświaty. Warszawa: ParkPrawo, 2011.
M. Pilich, A. Olszewski, Prawo oświatowe Komentarz, Warszawa 2021 r.
Ustawa prawo oświatowe
Ustawa Karta Nauczyciela
Ustawa o systemie oświaty
|
Metody i kryteria oceniania: |
Konieczna będzie znajomość treści omawianych na wykładach oraz posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej i uzupełniającej.
Główny akcent będzie kładziony na ocenę stopnia znajomości przepisów prawnych i analizę przydatności rozwiązań prawnych do konkretnych przypadków. Warunkiem zaliczenia pisemnej pracy egzaminacyjnej na najniższym dopuszczalnym poziomie jest udzielenie pełnej odpowiedzi na co najmniej 40% zadanych pytań.
Egzamin pisemny, 3 pytania opisowe - czas 1 godzina.
Konieczna będzie także znajomość podstawowej regulacji prawnej z zakresu omawianej na wykładach tematyki. Należy przynosić na zajęcia nakazane wcześniej fragmenty aktów prawnych.
Oceniana będzie aktywność i twórcze rozwiązywanie problemów.
Na zaliczenie trzeba mieć nie mniej niż 80% obecności na zajęciach.
|
Zakres tematów: |
• Formy wychowania przedszkolnego/przedszkola/tzw. inne formy
• Zasady w oświacie
• System oświaty/ Typy placówek oświatowych
• Obowiązki oświatowe jednostki
• Prowadzenie szkół przez samorząd/wczesne wspomaganie rozwoju
• Szkoły niepubliczne/publiczne/typy przedszkoli
• Ogólne zasady awansu zawodowego nauczyciela
|