Literatura: |
- Beil Brigitte, (2000). Dziecko grzeczne i niegrzeczne. Dlaczego dziecku potrzebne są wartości?, tłum. A. Czarnocki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
- Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa: Difin.
- Borecka-Biernat Danuta, Wajszczyk Katarzyna, Walęcka-Matyja Katarzyna, (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin.
- Boszczyk Natalia, (2020). Dobre relacje w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Kołakowski Artur (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Kordziński Jarosław, (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Warszawa: Wolters Kluwer.
- Kozak Agnieszka, Berenot Joanna, (2020). Dogadać się z nastolatkiem. - Dojrzałość i szacunek w relacji, CoJaNaTo Blanka Łyszkowska.
- Libiszowska-Żółtkowska Maria, Ostrowska Krystyna (red.), (2019). Agresja w szkole, wyd. 2, Warszawa: Difin.
- MacKenzie Robert J., (2021). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie – konsekwentnie – z szacunkiem, tłum. O. Waśkiewicz, Sopot: GWP.
- Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin.
- Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn Stephen, (2020). Pozytywna dyscyplina w klasie. Jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole, wyd. III, tłum. A. Milik, Milanówek: Pozytywna Dyscyplina Sylwia Anderson-Hanney.
- Paszkiewicz Aneta, (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin.
- Rogers Bill, (2014). Naprawa zachowania, tłum. E. Niezgoda, Z. Zdral, K. Bojadżijewa-Wesołowska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
- Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.
- Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.
- Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2005, 2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
|
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem
2. Trudności wychowawcze – pojęcie, podział, przejawy, przyczyny
3. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania
4. Instytucje i ich działania w zakresie zapobiegania, niwelowania trudności wychowawczych (instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne)
5.Trudności wychowawcze w perspektywie prawno-pedagogicznej
|