Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi W3-PE-EWP2-N2-1
Wykład (W) semestr letni 2021/2022

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

- Beil Brigitte, (2000). Dziecko grzeczne i niegrzeczne. Dlaczego dziecku potrzebne są wartości?, tłum. A. Czarnocki, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.

- Borecka-Biernat Danuta, Kurtek Paweł, Woźniak-Krakowian Agata, (2018). Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych, Warszawa: Difin.

- Borecka-Biernat Danuta, Wajszczyk Katarzyna, Walęcka-Matyja Katarzyna, (2019). Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. Wybrane problemy, Warszawa: Difin.

- Boszczyk Natalia, (2020). Dobre relacje w szkole, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kołakowski Artur (red.), (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Kordziński Jarosław, (2017). Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy, Warszawa: Wolters Kluwer.

- Kozak Agnieszka, Berenot Joanna, (2020). Dogadać się z nastolatkiem. - Dojrzałość i szacunek w relacji, CoJaNaTo Blanka Łyszkowska.

- Libiszowska-Żółtkowska Maria, Ostrowska Krystyna (red.), (2019). Agresja w szkole, wyd. 2, Warszawa: Difin.

- MacKenzie Robert J., (2021). Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Łagodnie – konsekwentnie – z szacunkiem, tłum. O. Waśkiewicz, Sopot: GWP.

- Mikler-Chwastek Anna (red.), (2017). Trudności w uczeniu się i zaburzenia zachowania występujące u małych dzieci, Warszawa: Difin.

- Nelsen Jane, Lott Lynn, Glenn Stephen, (2020). Pozytywna dyscyplina w klasie. Jak rozwijać wzajemny szacunek, współpracę i odpowiedzialność w szkole, wyd. III, tłum. A. Milik, Milanówek: Pozytywna Dyscyplina Sylwia Anderson-Hanney.

- Paszkiewicz Aneta, (2019). Trudne sytuacje w klasie szkolnej – identyfikacja, propozycje rozwiązań, Warszawa: Difin.

- Rogers Bill, (2014). Naprawa zachowania, tłum. E. Niezgoda, Z. Zdral, K. Bojadżijewa-Wesołowska, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

- Szurowska Beata (red.), (2019). Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Szurowska Beata (red.), (2020). Szkoła w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, Warszawa: Difin.

- Wolańczyk Tomasz, Komender Jadwiga (red.), (2005, 2015). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium w formie pisemnej - weryfikacja wiedzy studentów poprzez test składający się z pytań zamkniętych i otwartych.

Zakres tematów:

1. Organizacja zajęć. Omówienie zakresu realizowanych treści oraz wymogów zaliczeniowych. Najważniejsze zagadnienia i pojęcia związane z przedmiotem

2. Trudności wychowawcze – pojęcie, podział, przejawy, przyczyny

3. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania

4. Instytucje i ich działania w zakresie zapobiegania, niwelowania trudności wychowawczych (instytucje edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, pomocowe, terapeutyczne)

5.Trudności wychowawcze w perspektywie prawno-pedagogicznej

Metody dydaktyczne:

Metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga niedziela (nieparzyste), 16:15 - 18:30, sala Zajęcia zdalne
Iwona Samborska 74/74 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)