Literatura: |
Literatura obowiązkowa
1.Teoria i filozofia prawa, red. naukowa A. Dyrda, Warszawa 2021: rozdziały: 4.3; 5.1; 5.2; 6.
2. Z. Tobor, W poszukiwaniu intencji prawodawcy, Warszawa 2013, wybrane fragmenty, które zostaną udostępnione przed wykładem.
3.A. Bielska-Brodziak: Śladami prawodawcy faktycznego. Materiały legislacyjne jako narzędzie wykładni prawa. Warszawa 2017 wybrane fragmenty, udostępnione przed wykładem.
24.A. Bielska-Brodziak: Interpretacja tekstu prawnego na podstawie orzecznictwa podatkowego. Warszawa 2009 wybrane fragmenty, udostępnione przed wykładem.
5.T.Gizbert-Studnicki, Zasady i reguły prawne, PiP 1988/3, s.16-26
6. S.Tkacz, Podstawowe sposoby rozumienia zasad prawa, [w:] System prawa admini-stracyjnego procesowego. Zasady ogólne postępowaniaadministracyjnego. Tom II, Część 2, s.21-40.
7.S.Tkacz, Powracając do problematyki zasad prawa (O tym, w jaki sposób koncepcja zasad prawa Ronalda Dworkina może zostać twórczo rozwinięta ?), tekst w druku, udostępniony przed wykładem.
8.L.Leszczyński, G.Maroń, Pojęcie i treść zasad prawa oraz generalnych klauzul odsyłających. Uwagi porównawcze. Annales UMCS, 2013, Sectio G, Vol.LX, 1, s.81-91.
9.Pozostała literatura zostanie przedstawiona podczas ćwiczeń z przedmiotu.
Literatura uzupełniająca
1.Literatura rekomendowana do każdego z wykładów –załączona w zespole na platformie Teams.
2.Z.Tobor, Prawo interpretacja, intencja, Warszawa 2022 r. (fragmenty).
3.J.Nowacki, O przepisach zawierających klauzule generalne, [w] Studia z teorii prawa, Kraków 2003, s.133-163.
4.L.Leszczyński, G.Maroń, Zasady prawa i generalne klauzule odsyłające w operatywnej wykładni prawa, Annales UMCS, 2013, Sectio G, Vol.LX, 2s.145-157.
5. S.Tkacz, O zintegrowanej koncepcji zasad prawa w polskim prawoznawstwie (Od dogmatyki do teorii), Toruń 2014 (fragmenty)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin będzie miał formę pisemną i będzie się składał z dwóch części
I CZĘŚĆ TEORETYCZNA:
TEST PÓŁOTWARTY
To połączenie pytań testowych (zamkniętych jednokrotnego wyboru), pytań otwartych, wymagającymi krótkiej odpowiedzi opisowej albo uzupełnienia zdania o brakujące słowo/słowa.
Ta część egzaminu zostanie przeprowadzona za pośrednictwem platformy MS Forms
II CZĘŚĆ PRAKTYCZNA: KAZUS INTERPRETACYJNY
To część egzaminu polegająca na rozwiązaniu kazus interpretacyjnego według określonych zaleceń i postawionych pytań.
Przy ocenie kazusu istotne znaczenie ma liczba i jakość argumentów interpretacyjnych wskazanych przez studenta oraz ich objaśnienie, sposób argumentowania oraz struktura wypowiedzi
Progi zaliczenia:
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 55% poprawnych odpowiedzi z każdej części egzaminu.
70 % oceny końcowej stanowi test, zaś 30 % kazus.
Skala ocen: 90 %-100 % = bdb (5)
83 -89 % = db+ (4,5)
72-82 % = db (4)
66-71 % = dst + (3,5)
55 -65 % = dst (3)
0-54% = ndst (2)
|
Zakres tematów: |
Tematy: Agnieszka Bielska-Brodziak
1.Wykładnia prawa
2.Narzędzia interpretacyjne
3.Prawodawca –tekst prawny, intencja (sposoby jej ustalania) w tym materiały legislacyjne
4.Sytuacje interpretacyjne, wykładnia i czas (moment interpretacyjny, „obowiązywanie” wykładni)
5.Interpretator –różne kategorie interpretatorów, wartości przypisywane różnym interpretatorom (szczerość, prawda, bezstronność, lojalność, profesjonalista versus „zwykły obywatel”).
Tematy: Sławomir Tkacz
1.Perspektywa uczestnika i obserwatora
2.System prawa, a porządek prawny, brzeg aksjologiczny
3.Czystość teorii z perspektywy różnych koncepcji filozoficznoprawnych 4.Tradycyjne koncepcje zasad prawa
5.Zasady prawa według R.Dworkina i R. Alexy’ego
6.Klauzule generalne, spór o charakterystyki klauzul generalnych. Klauzule generalne, a zasady prawa
7.Wykorzystywanie zasad prawa i klauzul generalnych w procesie stosowania prawa. Ważenie dóbr
8.Jeż i lis –spory o wartości
9.Intertemporalne problemy w procesie stosowania prawa
10.Mity (fikcje), które akceptujemy charakteryzując prawo i proces jego stosowania. Narracja pozytywistyczna i niepozytywistyczna 11.Podsumowanie: spór o pojęcie prawa i proces jego stosowania. Rola wypowiedzi ideologicznych w dyskursie prawniczym
|
Metody dydaktyczne: |
Wykład: wykład wyjaśniający zagadnienia teorii wykładni, strategii interpretacyjnych, dyrektyw interpretacyjnych z uwzględnieniem szerokiego kontekstu filozoficzno-prawnego.
Wykład ilustrowany jest przykładami z orzecznictwa sądowego, celem nabycia przez studentów umiejętności zidentyfikowania możliwości i konieczności zastosowania posiadanej wiedzy w praktyce prawniczej.
Wykład wzbogacony jest o interaktywne narzędzia (ankieta Mentimeter, praca nad stanowiskiem interpretacyjnym w małej grupie)
Praca własna studenta:
Praca ze wskazanymi tekstami, treścią przedstawioną na wykładzie oraz orzecznictwem sądowym, obejmująca samodzielne przyswajanie zagadnień przedstawianych w toku wykładu.
|