Literatura: |
Baluch A. (2005), Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Universitas, Kraków
Bettelheim, B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D.
Danek. Warszawa
Brun B. (1995), Zastosowanie baśni w psychoterapii. W: Brigitte Brun, Ernst Pedersen, Marianne Runberg, Symbole Duszy. Przeł. Anna Hunca-Bednarska. Warszawa
Cieślikowski J., Literatura osobna, (dowolne wydanie)
Hoffmann, H. (2017), Złota różdżka, czyli bajki dla niegrzecznych dzieci, tłum. Z. Naczyńska, A. Bańkowska, K. Iwaszkiewicz, A. Pluszka, M. Wróbel, M. Rusinek. Warszawa
Krasoń K. (1999), Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka, Kraków
Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom I (2008), red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice
Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2 (2009), red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009
Molicka M., Bajkoterapia (2002). O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań
Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literature dla dzieci, (2013), red. A. Ungeheuer-Gołąb, Kraków
Wasilewska, A. (2013), Archetypy świata dziecięcego. Światy wyobraźni w narracjach dzieci.
Gdańsk
Uzupełniająca:
Krasoń K (2005), Dzieci znikąd. Bezdomność oswojona, czyli pedagogika nadziei Heleny Boguszewskiej, [w:] Zapomniani pisarze, zapomniane książki dla małego i młodego czytelnika, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice
Szefler E. (2003), Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym. Stan obecny – szanse – możliwości, Bydgoszcz, tom I i II
|
Metody i kryteria oceniania: |
1/ Obowiązuje znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz
opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów
2/ Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów
3/Napisanie przez studenta kolokwium, które ma charakter problemowy, wymaga analizowania i uzasadniania odpowiedzi. Termin kolokwium ustalony zostanie na początku kursu. Kolokwium obejmie wszystkie zagadnienia objęte wykazem treści wykładów i jest sporządzone w zestawach (8 kombinacji zestawów, przy czym jedna osoba, ma do wykonania 4 zadania, każde dotyczy innego zakresu tematycznego). Obowiązywać będzie następująca punktacja:
8 punktów – ocena: bardzo dobry
6,5 – 7,0 pkt. – ocena: dobry plus
5,5 – 6,0 pkt. – ocena: dobry
5,0 pkt. – ocena: dostateczny plus
4,0 – 4,5 pkt. – ocena: dostateczny
Poniżej 4 pkt. – ocena: niedostateczny
Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Kolokwium zakończone oceną niedostateczną jest niezaliczone i wymaga poprawy pisemnej. Niezaliczenie poprawy skutkuje koniecznością organizacji zaliczenia komisowego tego efektu kształcenia w formie ustnej. Pozytywna ocena z kolokwium będzie sumowana z pozytywną oceną ćwiczeń, po czym z obu wyników zostanie wyciągnięta średnia ważona (60% stanowi w niej rezultat kolokwium).
|
Zakres tematów: |
1. Genologia literatury dla dzieci (za J. Cieślikowskim „osobnej”). Wiersz dziecięcy. Bajka. Znajomość pojęć: rym, rytm, wers, strofa, podmiot liryczny, metafora. Komizm i humor w literaturze dla kilkulatków, funkcje. Kreacja „świata na opak”. Zabawa słowem wg Brzechwy i Tuwima, współcześni kontynuatorzy.
2. Liryka dla dzieci - ujęcie współczesnych kierunków poszukiwania tekstu dla dzieci - reprezentanci
3. Świat przedstawiony a „otwartość dzieła” (wg U. Eco), hermeneutyka jako czytanie tekstu
4. Proza realistyczna i fantastyczna: opowiadanie, legenda, podanie, baśń, nowela, powieść. Typy narracji
5. Bajka terapeutyczna – na styku genologii, ujęcie behawioralne i psychoanalityczne - reprezentanci. Konstrukcja bajki terapeutycznej
6. Adaptacje filmowe literatury dla dzieci - interpretacje czy trawestacje
7. Kolokwium zaliczeniowe
|