Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie literackie w wychowaniu i edukacji W3-PE-MJS3-PPIW-12
Wykład (W) semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Baluch A. (2005), Książka jest światem. O literaturze dla dzieci małych oraz dla dzieci starszych i nastolatków, Universitas, Kraków

Bettelheim, B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, tłum. D.

Danek. Warszawa

Brun B. (1995), Zastosowanie baśni w psychoterapii. W: Brigitte Brun, Ernst Pedersen, Marianne Runberg, Symbole Duszy. Przeł. Anna Hunca-Bednarska. Warszawa

Cieślikowski J., Literatura osobna, (dowolne wydanie)

Hoffmann, H. (2017), Złota różdżka, czyli bajki dla niegrzecznych dzieci, tłum. Z. Naczyńska, A. Bańkowska, K. Iwaszkiewicz, A. Pluszka, M. Wróbel, M. Rusinek. Warszawa

Krasoń K. (1999), Malowniczy most do poezji. Wiersze Brzechwy i Tuwima w edukacji i wspomaganiu rozwoju dziecka, Kraków

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom I (2008), red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice

Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), tom 2 (2009), red. K. Heska-Kwaśniewicz. Katowice 2009

Molicka M., Bajkoterapia (2002). O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań

Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literature dla dzieci, (2013), red. A. Ungeheuer-Gołąb, Kraków

Wasilewska, A. (2013), Archetypy świata dziecięcego. Światy wyobraźni w narracjach dzieci.

Gdańsk

Uzupełniająca:

Krasoń K (2005), Dzieci znikąd. Bezdomność oswojona, czyli pedagogika nadziei Heleny Boguszewskiej, [w:] Zapomniani pisarze, zapomniane książki dla małego i młodego czytelnika, red. K. Heska-Kwaśniewicz, Katowice

Szefler E. (2003), Kompetencje czytelnicze uczniów w młodszym wieku szkolnym. Stan obecny – szanse – możliwości, Bydgoszcz, tom I i II

Metody i kryteria oceniania:

1/ Obowiązuje znajomość literatury obowiązkowej i uzupełniającej oraz

opanowanie zakresu treści przekazywanych podczas wykładów

2/ Oceniana będzie umiejętność krytycznego wykorzystania opanowanych informacji w celu definiowania i analizowania pojęć wskazanych w treściach wykładów

3/Napisanie przez studenta kolokwium, które ma charakter problemowy, wymaga analizowania i uzasadniania odpowiedzi. Termin kolokwium ustalony zostanie na początku kursu. Kolokwium obejmie wszystkie zagadnienia objęte wykazem treści wykładów i jest sporządzone w zestawach (8 kombinacji zestawów, przy czym jedna osoba, ma do wykonania 4 zadania, każde dotyczy innego zakresu tematycznego). Obowiązywać będzie następująca punktacja:

8 punktów – ocena: bardzo dobry

6,5 – 7,0 pkt. – ocena: dobry plus

5,5 – 6,0 pkt. – ocena: dobry

5,0 pkt. – ocena: dostateczny plus

4,0 – 4,5 pkt. – ocena: dostateczny

Poniżej 4 pkt. – ocena: niedostateczny

Wyniki kolokwium ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Kolokwium zakończone oceną niedostateczną jest niezaliczone i wymaga poprawy pisemnej. Niezaliczenie poprawy skutkuje koniecznością organizacji zaliczenia komisowego tego efektu kształcenia w formie ustnej. Pozytywna ocena z kolokwium będzie sumowana z pozytywną oceną ćwiczeń, po czym z obu wyników zostanie wyciągnięta średnia ważona (60% stanowi w niej rezultat kolokwium).

Zakres tematów:

1. Genologia literatury dla dzieci (za J. Cieślikowskim „osobnej”). Wiersz dziecięcy. Bajka. Znajomość pojęć: rym, rytm, wers, strofa, podmiot liryczny, metafora. Komizm i humor w literaturze dla kilkulatków, funkcje. Kreacja „świata na opak”. Zabawa słowem wg Brzechwy i Tuwima, współcześni kontynuatorzy.

2. Liryka dla dzieci - ujęcie współczesnych kierunków poszukiwania tekstu dla dzieci - reprezentanci

3. Świat przedstawiony a „otwartość dzieła” (wg U. Eco), hermeneutyka jako czytanie tekstu

4. Proza realistyczna i fantastyczna: opowiadanie, legenda, podanie, baśń, nowela, powieść. Typy narracji

5. Bajka terapeutyczna – na styku genologii, ujęcie behawioralne i psychoanalityczne - reprezentanci. Konstrukcja bajki terapeutycznej

6. Adaptacje filmowe literatury dla dzieci - interpretacje czy trawestacje

7. Kolokwium zaliczeniowe

Metody dydaktyczne:

Metoda wykładu interaktywnego z wykorzystaniem poglądowych prezentacji multimedialnych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 11:30 - 13:00, sala 209
Katarzyna Krasoń 73/74 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53)
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)