Technologie informacyjno - komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | W6-PE-S1-TIK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjno - komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR W
L
L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Prowadzący grup: | Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Kolokwium Test wiedzy obejmujący zagadnienia komunikowania się z wykorzystaniem narzędzi TIK i wiedzę w zakresie podstawowych technik informatycznych (w ramach udziału w kursie na platformie www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji") Projekt Projekt dokumentu tekstowego wielostronicowego w postaci elektronicznej dotyczący opracowania wyników badań oraz mini pracy dyplomowej, a także zaprezentowanie i dyskusja nad nimi Prezentacja multimedialna Prezentacja dotycząca możliwości wykorzystywania narzędzi TIK w różnych obszarach działalności pedagogicznej (w ramach udziału w kursie na platformie www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji" |
|
Pełny opis: |
Poznanie Edytora tekstu (na przykładzie MS Word 2013, Word 365 lub innego edytora tekstu). Analiza kategorii i pojęcia podstawowych, okna ekranu z uwzględnieniem menu i pasków narzędzi, obszaru tekstowego okna dialogowego, korzystanie z pomocy. Metody tworzenia dokumentów za pomocą edytora (na przykładzie MS Word).7. Wprowadzanie tekstu, zapis i wyszukiwanie i otwarcie dokumentu, edycja. Sprawdzanie pisowni w dokumencie. Wyszukiwanie tekstu, Zapoznanie się z opcją Znajdź/Zamień. Formatowanie dokumentu: ustalanie rozmiaru strony, marginesu, akapitu, formatowanie znaków. Tworzenie i edycja stylów Praca z dokumentem wielostronicowym. Podział dokumentu na sekcje, dodanie strony tytułowej dokumentu wielostronicowego Wstawianie rysunków, formuł Tworzenie schematów, tabeli o strukturze nieregularnej Dodanie numeracji i napisów rysunków, tabeli, formul w trybie automatycznym Podział tekstu na kolumny. Dodanie spisu treści w trybie automatycznym Koncepcja projektowania interaktywnych multimedialnych prezentacji edukacyjnych. Przykłady. Program Microsoft Power Point jako najbardziej uniwersalne narzędzie do opracowania prezentacji multimedialnych. Dodanie i konfiguracja multimediów (tekst, audio, wideo, schematy, wykresy, kształty, inne), Dodanie hiperłączy i interakcji. Opracowanie testu. Zapis prezentacji w postaci wideo. Udział w kursie MOOC „Współczesne narzędzia ICT i metody kreatywnej edukacji” Wykorzystanie ICT w edukacji. Infografika, mapy wiedzy. Wideo dydaktyczne, cyfrowe opowieści. Innowacyjne metody oparte o ICT (nauczanie-uczenie się oparte projektach, nauczanie-uczenie się problemowe, nauczanie-uczenie się oparte, grywalizacja, inne) Narzędzia do e-komunikacji i e-kolaboracji w edukacji. Tutoring online. Test finalny sprawdzający W ramach udziału w kursie na platformie www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji" oraz kursu e-learningowego wspomagającego moduł TIK w systemie Moodle Dodatkowe tematy: analiza danych w arkuszach kalkulacyjnych na przykładzie MS Excel |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
L
WT L
ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Prowadzący grup: | Natalia Ruman, Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Kolokwium Test wiedzy obejmujący zagadnienia komunikowania się z wykorzystaniem narzędzi TIK i wiedzę w zakresie podstawowych technik informatycznych (w ramach udziału w kursie TI-Wykłady na wydziałowej platformie Moodle lub w ramach udziału w kursie MOOC www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji") Wymagany poziom zaliczenia - 50% z Testu końcowego zaliczeniowego - ocena dst, 70% - ocena db, 90% i wyżej - ocena bdb. |
|
Pełny opis: |
Moduł Technologie informacyjno-komunikacyjne ma umożliwić studentom zapoznanie ze środkami, narzędziami TIK do wykorzystania na kolejnych etapach studiów, w przyszłej pracy zawodowej i życiu codziennym. Ogólne cele zajęć z przedmiotu polegają na aktualizacji, kształtowaniu, poszerzeniu, pogłębieniu u studentów wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie zastosowania programów użytkowych w przyszłej pracy zawodowej oraz życiu codziennym na przykładzie pakietu biurowego Microsoft Office / Open Office: edytora tekstu Word, który jest pomocny w prace biurowej, podczas pisania prac semestralnych, dyplomowych lub magisterskich, przygotowania materiałów dydaktycznych i metodycznych w przyszłej prace zawodowej, obsługi programu typu arkusz kalkulacyjny MS Excel do opracowania danych i ich analizy oraz przedstawienia danych liczbowych w postaci graficznej; programu MS PowerPoint do przygotowania interaktywnych prezentacji multimedialnych o charakterze edukacyjnym (bądź innych pakietów biurowych typu OpenSource, na przykład OpenOffice, LibreOffice, StarOffice, etc.). Zapoznanie się z podstawowymi usługami globalnej sieci Internet, systemem do wspomagania kształcenia na odległość LMS MOODLE oraz kształtowaniem kompetencji w zakresie kształcenia na odległość. Celem zajęć praktycznych jest przede wszystkim kształtowanie wiedzy z zakresu pojęć i zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego, praktycznych umiejętności wyszukiwania, gromadzenia informacji, krytycznej oceny, posługiwania się programami biurowymi i serwisowymi oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy pomocy programów użytkowych i Internetu. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji / projektu zaliczeniowego oraz wymaganych zagadnień. Ocena z kursu składa się z oceny za projekty (średnia arytmetyczna) Laboratoria: Poznanie Edytora tekstu (na przykładzie MS Word 2013, Word 365 lub innego edytora tekstu). Analiza kategorii i pojęcia podstawowych, okna ekranu z uwzględnieniem menu i pasków narzędzi, obszaru tekstowego okna dialogowego, korzystanie z pomocy. Metody tworzenia dokumentów za pomocą edytora (na przykładzie MS Word).7. Wprowadzanie tekstu, zapis i wyszukiwanie i otwarcie dokumentu, edycja. Sprawdzanie pisowni w dokumencie. Wyszukiwanie tekstu, Zapoznanie się z opcją Znajdź/Zamień. Formatowanie dokumentu: ustalanie rozmiaru strony, marginesu, akapitu, formatowanie znaków. Tworzenie i edycja stylów Praca z dokumentem wielostronicowym. Podział dokumentu na sekcje, dodanie strony tytułowej dokumentu wielostronicowego Wstawianie rysunków, formuł Tworzenie schematów, tabeli o strukturze nieregularnej Dodanie numeracji i napisów rysunków, tabeli, formul w trybie automatycznym Podział tekstu na kolumny. Dodanie spisu treści w trybie automatycznym Koncepcja projektowania interaktywnych multimedialnych prezentacji edukacyjnych. Przykłady. Program Microsoft Power Point jako najbardziej uniwersalne narzędzie do opracowania prezentacji multimedialnych. Dodanie i konfiguracja multimediów (tekst, audio, wideo, schematy, wykresy, kształty, inne), Dodanie hiperłączy i interakcji. Opracowanie testu. Zapis prezentacji w postaci wideo. Udział w kursie MOOC „Współczesne narzędzia ICT i metody kreatywnej edukacji” Wykorzystanie ICT w edukacji. Infografika, mapy wiedzy. Wideo dydaktyczne, cyfrowe opowieści. Innowacyjne metody oparte o ICT (nauczanie-uczenie się oparte projektach, nauczanie-uczenie się problemowe, nauczanie-uczenie się oparte, grywalizacja, inne) Narzędzia do e-komunikacji i e-kolaboracji w edukacji. Tutoring online. Test finalny sprawdzający W ramach modułu udział w kursie na platformie www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji" oraz kursu e-learningowego wspomagającego moduł TIK w systemie Moodle Dodatkowe tematy: analiza danych w arkuszach kalkulacyjnych na przykładzie MS Excel Wykłady: Zapoznanie się z usługami, strukturą i możliwościami wykorzystania systemu wspomagania kształcenia na odległość MOODLE na przykładzie wydziałowej platformy kształcenia na odległość http://el.us.edu.pl/wsne. Informatyka, aksjomatyka pojęcia. Systemy telekomunikacyjne w społeczeństwie wiedzy. Historia i ewolucja rozwoju techniki komputerowej. Klasyfikacja, właściwości, przykłady oprogramowania komputerowego. Systemy operacyjne. Struktura, funkcje, zadania, historia i ewolucja rozwoju, przykłady (CP/M, Unix, MS-Dos, Linux, Windows) Podstawowe wiadomości o komputerach klasy IBM PC. Architektura komputera: wnętrze komputera klasy IBM PC; urządzenia zewnętrzne komputera klasy IBM PC. Arytmetyka komputera: systemy liczbowe, arytmetyka komputera, podstawy algebry G.Bool’a. Podstawy techniki cyfrowej. Bramki. Projektowanie układów scalonych o różnej scali. Koncepcja projektowania interaktywnych multimedialnych prezentacji edukacyjnych. Przykłady. |
Zajęcia w cyklu "semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN W
L
WT ŚR L
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Prowadzący grup: | Eugenia Smyrnova-Trybulska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Ocena końcowa z modułu | |
Sposób ustalania oceny końcowej: | Kolokwium Test wiedzy obejmujący zagadnienia komunikowania się z wykorzystaniem narzędzi TIK i wiedzę w zakresie podstawowych technik informatycznych (w ramach udziału w kursie TI-Wykłady na wydziałowej platformie Moodle lub w ramach udziału w kursie MOOC www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji") Wymagany poziom zaliczenia - 50% z Testu końcowego zaliczeniowego - ocena dst, 70% - ocena db, 90% i wyżej - ocena bdb. |
|
Pełny opis: |
Moduł Technologie informacyjno-komunikacyjne ma umożliwić studentom zapoznanie ze środkami, narzędziami TIK do wykorzystania na kolejnych etapach studiów, w przyszłej pracy zawodowej i życiu codziennym. Ogólne cele zajęć z przedmiotu polegają na aktualizacji, kształtowaniu, poszerzeniu, pogłębieniu u studentów wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych w zakresie zastosowania programów użytkowych w przyszłej pracy zawodowej oraz życiu codziennym na przykładzie pakietu biurowego Microsoft Office / Open Office: edytora tekstu Word, który jest pomocny w prace biurowej, podczas pisania prac semestralnych, dyplomowych lub magisterskich, przygotowania materiałów dydaktycznych i metodycznych w przyszłej prace zawodowej, obsługi programu typu arkusz kalkulacyjny MS Excel do opracowania danych i ich analizy oraz przedstawienia danych liczbowych w postaci graficznej; programu MS PowerPoint do przygotowania interaktywnych prezentacji multimedialnych o charakterze edukacyjnym (bądź innych pakietów biurowych typu OpenSource, na przykład OpenOffice, LibreOffice, StarOffice, etc.). Zapoznanie się z podstawowymi usługami globalnej sieci Internet, systemem do wspomagania kształcenia na odległość LMS MOODLE oraz kształtowaniem kompetencji w zakresie kształcenia na odległość. Celem zajęć praktycznych jest przede wszystkim kształtowanie wiedzy z zakresu pojęć i zasad związanych z ochroną własności intelektualnej i prawa autorskiego, praktycznych umiejętności wyszukiwania, gromadzenia informacji, krytycznej oceny, posługiwania się programami biurowymi i serwisowymi oraz rozwiązywania zadań praktycznych przy pomocy programów użytkowych i Internetu. Wszystkie efekty kształcenia zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie prezentacji / projektu zaliczeniowego oraz wymaganych zagadnień. Ocena z kursu składa się z oceny za projekty (średnia arytmetyczna) Laboratoria: Poznanie Edytora tekstu (na przykładzie MS Word 2013, Word 365 lub innego edytora tekstu). Analiza kategorii i pojęcia podstawowych, okna ekranu z uwzględnieniem menu i pasków narzędzi, obszaru tekstowego okna dialogowego, korzystanie z pomocy. Metody tworzenia dokumentów za pomocą edytora (na przykładzie MS Word).7. Wprowadzanie tekstu, zapis i wyszukiwanie i otwarcie dokumentu, edycja. Sprawdzanie pisowni w dokumencie. Wyszukiwanie tekstu, Zapoznanie się z opcją Znajdź/Zamień. Formatowanie dokumentu: ustalanie rozmiaru strony, marginesu, akapitu, formatowanie znaków. Tworzenie i edycja stylów Praca z dokumentem wielostronicowym. Podział dokumentu na sekcje, dodanie strony tytułowej dokumentu wielostronicowego Wstawianie rysunków, formuł Tworzenie schematów, tabeli o strukturze nieregularnej Dodanie numeracji i napisów rysunków, tabeli, formul w trybie automatycznym Podział tekstu na kolumny. Dodanie spisu treści w trybie automatycznym Koncepcja projektowania interaktywnych multimedialnych prezentacji edukacyjnych. Przykłady. Program Microsoft Power Point jako najbardziej uniwersalne narzędzie do opracowania prezentacji multimedialnych. Dodanie i konfiguracja multimediów (tekst, audio, wideo, schematy, wykresy, kształty, inne), Dodanie hiperłączy i interakcji. Opracowanie testu. Zapis prezentacji w postaci wideo. Udział w kursie MOOC „Współczesne narzędzia ICT i metody kreatywnej edukacji” Wykorzystanie ICT w edukacji. Infografika, mapy wiedzy. Wideo dydaktyczne, cyfrowe opowieści. Innowacyjne metody oparte o ICT (nauczanie-uczenie się oparte projektach, nauczanie-uczenie się problemowe, nauczanie-uczenie się oparte, grywalizacja, inne) Narzędzia do e-komunikacji i e-kolaboracji w edukacji. Tutoring online. Test finalny sprawdzający W ramach modułu udział w kursie na platformie www.navoica.pl "Współczesne narzędzia ICT i innowacyjne metody kreatywnej edukacji" oraz kursu e-learningowego wspomagającego moduł TIK w systemie Moodle Dodatkowe tematy: analiza danych w arkuszach kalkulacyjnych na przykładzie MS Excel Wykłady: Zapoznanie się z usługami, strukturą i możliwościami wykorzystania systemu wspomagania kształcenia na odległość MOODLE na przykładzie wydziałowej platformy kształcenia na odległość http://el.us.edu.pl/wsne. Informatyka, aksjomatyka pojęcia. Systemy telekomunikacyjne w społeczeństwie wiedzy. Historia i ewolucja rozwoju techniki komputerowej. Klasyfikacja, właściwości, przykłady oprogramowania komputerowego. Systemy operacyjne. Struktura, funkcje, zadania, historia i ewolucja rozwoju, przykłady (CP/M, Unix, MS-Dos, Linux, Windows) Podstawowe wiadomości o komputerach klasy IBM PC. Architektura komputera: wnętrze komputera klasy IBM PC; urządzenia zewnętrzne komputera klasy IBM PC. Arytmetyka komputera: systemy liczbowe, arytmetyka komputera, podstawy algebry G.Bool’a. Podstawy techniki cyfrowej. Bramki. Projektowanie układów scalonych o różnej scali. Koncepcja projektowania interaktywnych multimedialnych prezentacji edukacyjnych. Przykłady. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.