Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-OP-S1-3PPOW]
semestr zimowy 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej [12-PE-OP-S1-3PPOW] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2014/2015 [2014/2015Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 37 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Sylwia Ryszawy |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bańka Z., Kuźma J. (red.): Stan i koncepcje rozwoju opieki i wychowania w Polsce, Kraków 1996. Pilch T., Lepalczyk I. (red.): Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie. Wyd. II, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2003. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593, z późn. zm.). Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887, z późn. zm.) Wosik-Kawala D. (red.): Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011. Literatura uzupełniająca: Badora S., Marzec D.: System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków 2002, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Badora S.: Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Wyd. PWSZ, Tarnobrzeg 2009. Bartoszewska E: Formy pomocy dziecku nieuleczalnie choremu i jego rodzinie w hospicjum. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. Brągiel J., Badora S.: Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. Opole 2005, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Kelm A.: Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2000. Piekarski J., Pilch T., Theiss W., Urbaniak-Zając D. (red.): Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej |
Zakres tematów: |
1-2. Pojęcie opieki, opieka międzyludzka, struktury opieki, zakresy opieki, opieka a wychowanie, funkcje opieki 3-4. Analiza wybranych tradycji w zakresie organizowania działalności opiekuńczo- wychowawczej. Prekursorzy i reprezentanci pedagogiki opiekuńczej w Polsce 5. Polski system opieki nad dzieckiem i rodziną – osiągnięcia i potrzeby 6. Rozwiązywanie problemów opieki kompensacyjnej w wybranych krajach Europy 7. Organizacje pozarządowe prowadzące działalność opiekuńczo-wychowawczą 8. Opiekun-wychowawca – predyspozycje osobowościowe, niezbędne umiejętności i kompetencje 9. Działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolach i szkołach 10-13. Prezentacje i omawianie projektów studenckich. 14. Człowiek w sytuacji zagrożenia – analiza przypadków (bezrobocie, bieda, ubóstwo, uzależnienia, choroba przewlekła/nieuleczalna, niepełnosprawność, bezdomność, przemoc, sieroctwo społeczne, eurosieroctwo). 15. Podsumowanie |
Metody dydaktyczne: |
Czytanie i studiowanie literatury obowiązkowej. Wybór lektur z zakresu literatury uzupełniającej. Poszukiwanie i analiza przykładów sytuacji zagrożenia człowieka, rodziny, dziecka. Opracowanie projektu. Przygotowanie prezentacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt - zaprojektowanie jak najbardziej wszechstronnej, a zarazem realnej pomocy dla rodziny dysfunkcyjnej znajdującej się w określonym kontekście społeczno-prawnym. Studenci uwzględniają w projekcie wiedzę zdobytą podczas wykładów, ćwiczeń oraz samodzielnego studiowania literatury. Projekt powinien być opisany w punktach, z których każdy uwzględnia jedną formę pomocy oraz krótkie (2-3 zdania) uzasadnienie. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest uwzględnienie w projekcie przynajmniej trzech form pomocy. Studenci oddają projekty w postaci wydruku lub formie elektronicznej przed upływem wyznaczonego terminu. Prezentacja - Studenci przedstawiają na forum grupy przypadek rodziny, dla której zaprojektowali pomoc. Prezentujący studenci powinni przestrzegać podstawowych zasad skutecznej komunikacji. Grupa po wysłuchaniu prezentacji może zadawać pytania i prowadzić dyskusję. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń na najniższym dopuszczalnym poziomie jest prezentacja projektu na forum grupy. Prezentacja odbywa się w trakcie ćwiczeń w wyznaczonych terminach. |
Uwagi: |
POW |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.