Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przemoc w rodzinie [11-KRK-R2-021] semestr zimowy 2015/2016
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Przemoc w rodzinie [11-KRK-R2-021]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 36
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Mariola Kozubek
Literatura:

1.Borecka-Biernat D., Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży, Kraków 2011.

2.Grabowiec A., Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Lublin 2011.

3.Krüger A., Pierwsza pomoc dla pokrzywdzonych dzieci, Kraków 2009.

4.Maćkowicz J., Przemoc w wychowaniu rodzinnym, Kraków 2009.

5.Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Warszawa 2002.

6.Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2006.

7.Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Katowice 2010.

Zakres tematów:

Zagadnienia dotyczące specyfiki przemocy w rodzinie:

1. Agresja a przemoc – skala zjawiska

2. Rodzaje przemocy.

3. Typy przemocy wewnątrzrodzinnej.

4. Cykle przemocy w rodzinie.

5. Czynniki ryzyka.

6. Mechanizmy psychologiczne zatrzymujące ofiarę przemocy w związku opartym na przemocy.

7. Konsekwencje doświadczania przemocy w rodzinie (syndrom sztokholmski, wyuczona bezradność).

8. Sprawca przemocy (uwarunkowania, cechy, możliwości resocjalizacji).

9. Możliwości pomocy dla osób doznających przemocy w rodzinie.

10. Współpraca w zespołach interdyscyplinarnych i grupach roboczych.

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersacyjny z zastosowaniem środków audiowizualnych.

Praca samodzielna studenta: lektura zadanych tekstów w celu uzupełnienia i pogłębienia wiedzy na określone tematy.

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne weryfikujące wiedzę zdobytą podczas wykładów oraz podczas samodzielnej lektury wskazanej literatury przedmiotu.

40-minutowy test pisemny, po którym następuje jego omówienie.

Ocena prawidłowości napisania kolokwium z wykładów (10 pytań jednokrotnego wyboru i otwartych). W celu zaliczenia kolokwium trzeba odpowiedzieć prawidłowo na 51 % zadanych pytań.

Ocena z kolokwium jest ostateczną oceną zaliczenia wykładów.

Uwagi:

Wymagania wstępne – zaliczenie modułów:

Pedagogika resocjalizacyjna

Uzależnienia i współuzależnienia

Profilaktyka uzależnień

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)