Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu [06-PC-S1-35] semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu [06-PC-S1-35]
Zajęcia: semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 64
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Prowadzący: Anna Brosch
Literatura:

- Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych, opracowanie: Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 2014, Dostępne na: http://www.kp.kalisz.pl/bibliografia/pdf/Edukacja_wlaczajaca_dzieci_niepelnosprawnych.pdf.

- Bogdanowicz M. Kisiej B. Przasnyska M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa 1989.

- Lovaas O.I.: Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa 1993.

- Rainka A., Taranko K.: Spotkania z dramą. Praktyczne zastosowania metody w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2014.

- Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R.: Poznaję i akceptuję siebie i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, Credo, Katowice 2013.

Zakres tematów:

1. Edukacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja segregacyjna, integracyjna i włączająca) - analiza aktów prawnych. Założenia i treści współczesnego wychowania przedszkolnego. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej. Cele i zadania edukacji przedszkolnej. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.

2. Adaptacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – źródła, trudności, możliwości wspomagania.

3. Zasady, formy pracy w przedszkolu i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem

z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Zadania nauczyciela.

4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, aktualne programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, książki pomocnicze dla dzieci, opracowania metodyczne dla nauczycieli.

Metody dydaktyczne:

Metody podające, problemowe i praktyczne:

Przygotowanie projektu zajęć - opracowanie i przygotowanie do praktycznego przedstawienia jednej z poznanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu.

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie projektu zajęć - opracowanie i przygotowanie do praktycznego przedstawienia jednej z poznanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu (metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show), metoda W. Sherborne, metoda dramy, muzykoterapia).

Za każdy składnik projektu student otrzymuje punkty:

1. Scenariusz zajęć – 5 pkt.

2. Opracowanie pomocy – 5 pkt.

3. Przebieg zajęć – 5 pkt.

4. Realizacja celów zajęć – 5pkt.

Ocena bardzo dobra (20 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, wysoka jakość przygotowanego projektu, niestandardowe podejście.

Ocena dobra (16-19 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, dobra jakość przygotowanego projektu, standardowe podejście.

Ocena dostateczna (12-15 pkt.) – zadowalająca praca w ciągu semestru, zadowalająca jakość przygotowanego projektu.

Ocena niedostateczna (0-11 pkt.) – jakość projektu niewystarczająca, z wieloma brakami, niewystarczająca frekwencja (ponad 50% zajęć opuszczonych).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)