Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu [06-PC-S1-35]
semestr zimowy 2015/2016
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w przedszkolu [06-PC-S1-35] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2015/2016 [2015/2016Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 64 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Anna Brosch |
Literatura: |
- Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych, opracowanie: Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 2014, Dostępne na: http://www.kp.kalisz.pl/bibliografia/pdf/Edukacja_wlaczajaca_dzieci_niepelnosprawnych.pdf. - Bogdanowicz M. Kisiej B. Przasnyska M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP Warszawa 1989. - Lovaas O.I.: Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo. WSiP, Warszawa 1993. - Rainka A., Taranko K.: Spotkania z dramą. Praktyczne zastosowania metody w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo „Harmonia”, Gdańsk 2014. - Rola B., Dubińska B., Piotrowicz R.: Poznaję i akceptuję siebie i innych. Scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym, Credo, Katowice 2013. |
Zakres tematów: |
1. Edukacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (edukacja segregacyjna, integracyjna i włączająca) - analiza aktów prawnych. Założenia i treści współczesnego wychowania przedszkolnego. Alternatywne formy edukacji przedszkolnej. Cele i zadania edukacji przedszkolnej. Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. 2. Adaptacja przedszkolna dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – źródła, trudności, możliwości wspomagania. 3. Zasady, formy pracy w przedszkolu i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w wieku przedszkolnym. Zadania nauczyciela. 4. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, aktualne programy wychowania przedszkolnego, podręczniki, książki pomocnicze dla dzieci, opracowania metodyczne dla nauczycieli. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne: Przygotowanie projektu zajęć - opracowanie i przygotowanie do praktycznego przedstawienia jednej z poznanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie projektu zajęć - opracowanie i przygotowanie do praktycznego przedstawienia jednej z poznanych metod pracy z dzieckiem niepełnosprawnym w przedszkolu (metoda malowania dziesięcioma palcami (R. F. Show), metoda W. Sherborne, metoda dramy, muzykoterapia). Za każdy składnik projektu student otrzymuje punkty: 1. Scenariusz zajęć – 5 pkt. 2. Opracowanie pomocy – 5 pkt. 3. Przebieg zajęć – 5 pkt. 4. Realizacja celów zajęć – 5pkt. Ocena bardzo dobra (20 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, wysoka jakość przygotowanego projektu, niestandardowe podejście. Ocena dobra (16-19 pkt.) – systematyczna praca w ciągu semestru, dobra jakość przygotowanego projektu, standardowe podejście. Ocena dostateczna (12-15 pkt.) – zadowalająca praca w ciągu semestru, zadowalająca jakość przygotowanego projektu. Ocena niedostateczna (0-11 pkt.) – jakość projektu niewystarczająca, z wieloma brakami, niewystarczająca frekwencja (ponad 50% zajęć opuszczonych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.