Teoria wychowania [06-PC-S1-12]
semestr letni 2015/2016
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [06-PC-S1-12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2015/2016 [2015/2016L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 72 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Alicja Żywczok |
Literatura: |
Cichoń W.: Wartości – człowiek – wychowanie. Kraków 1996, Wyd. UJ. Ecler-Nocoń B.: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice 2009, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Kozielecki J. (red.): Humanistyka przełomu wieków. Warszawa 1999, Wyd. Akademickie „Żak”. Kwieciński Z.: Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań – Olsztyn 2000, Wyd. „Edytor”. Łobocki M.: Teoria wychowania w zarysie. Kraków 2003, Oficyna Wyd. „Impuls”. Łobocki M.: Wychowanie moralne w zarysie. Kraków 2002, Oficyna Wyd. „Impuls”. Nalaskowski S.: O ideale wychowania i celach kształcenia. Toruń 1999, Wyd. A. Marszałek. Nowak M.: Teorie i koncepcje wychowania. Warszawa 2008, WAiP. Olbrycht K. (red.): Edukacja aksjologiczna. Odpowiedzialność pedagoga. Katowice 1995, Wyd. UŚ. Opara, E. Starzyńska – Kościuszko (red.): Z zagadnień współczesnej aksjologii. Olsztyn 1996, Wyd. WSP. Palka S. (red.): Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków 2004, Wyd. UJ. Romanowska-Łakomy H. (red.): Człowiek i człowieczeństwo: strategia bycia i stawania się człowiekiem. Olsztyn 2002. Sośnicki K.: Istota i cele wychowania. Warszawa 1964, PZWS. Śliwerski B.: Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków 1998, Oficyna Wyd. „Impuls”. Śliwerski B.: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Warszawa 2011, Wyd. APS. Tchorzewski A. (red.): Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz 1993. Tchorzewski A., Zwierzchowski P. (red.): Sens życia – sens wychowania. Dylematy człowieka przełomu wieków. Bydgoszcz 2001, Wyd. „Wers”. Witkowski L.: Wyzwania autorytetu w praktyce społecznej i kulturze symbolicznej. Kraków 2009, Oficyna Wyd. „Impuls”. Żywczok A. (red.), Znajomość, koleżeństwo, przyjaźń. Dynamizm ewoluowania więzi emocjonalnej. Warszawa 2014. |
Zakres tematów: |
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiki. 2. Sens i wartość wychowania. Aksjologiczne i teleonomiczne podłoże wychowania. 3. Analiza merytoryczna ideału wychowania. 4. Teleologia wychowania jako dział filozofii wychowania. 5. Zasady, metody i formy wychowania – analiza porównawcza. 6. Autorytet nauczyciela – jego zdobywanie i skutki utraty. 7. Poszanowanie godności człowieka w procesie edukacji – „klucz” pedagogicznego autorytetu. 8. Konstytutywne cechy człowieka – w kierunku teorii osoby. 9. Wolność i zniewolenie w wychowaniu, sposoby przezwyciężania presji szkolnej i barier edukacyjnych. 10. Ontologiczne problemy wychowania. Czy jest możliwe wychowanie człowieka? 11. Życie bez wychowania – podstawowe tezy antypedagogiki. 12. Pojęcie moralnej odpowiedzialności jako podstawowej modalności aksjologicznej. 13. Wychowawczy sens kultywowania tradycji w procesie wychowania. 14. Podstawowe założenia oraz przedstawiciele pedagogiki egzystencjalnej i personalistycznej. Główne Idee pedagogiki filozoficznej i antropologicznej. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające wiedzę z uwzględnieniem prezentacji multimedialnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie: – znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku, – znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania, – znajomość głównych kategorii aksjologicznych, – rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną, – umiejętność twórczego myślenia. Wszyscy uczestnicy wykładu są zobowiązani do napisania testu w terminie uzgodnionym z prowadzącym. Test zawiera kilka pytań. Na jego wypełnienie przewidziano 20 minut. Wyniki testu ogłaszane są zgodnie z regulaminem studiów. Student, który uzyska z testu ocenę niedostateczną poprawia jego wynik w formie ustnej, w terminie uzgodnionym z prowadzącym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.