Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [06-PS-SM-004]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Przedmiot: | Wprowadzenie do psychologii i historia myśli psychologicznej [06-PS-SM-004] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 29 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Lidia Baran |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Kozielecki, J. (1995 i późniejsze). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Żak. 2. Malim, T., Birch, A., Wadeley, A. (1997). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. 3. Pieter, J. (1972 i późniejsze). Historia psychologii. Warszawa: PWN. 4. Schultz, D.P., Schultz, S.E. (2008). Historia współczesnej psychologii. Kraków: WUJ. 5. Strelau, J., Doliński, D. (red.) (2011). Psychologia akademicka. Tom 1 i 2. Gdańsk: GWP. 6. Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia: podejścia oraz koncepcje. Poznań: Wydaw. Zysk i Ska. 7. Tomaszewski, T. (1998). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca 1. Benjamin L. T. (2008). Historia współczesnej psychologii. Warszawa: PWN. 2. Lück H. E. (2008). Historia psychologii. Orientacje, szkoły, kierunki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT. 3. Wadeley A., Birch A., Malim T. (2007). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: PWN. Wybrane teksty źródłowe: Arystoteles (1988). O duszy. Warszawa: PWN. Frankl, V.E. (2009). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. Freud, S. (2005). Poza zasadą przyjemności. Warszawa: PWN. Horney, K. (2002). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Poznań: Rebis. Maslow, A. (2006). Motywacja i osobowość. Warszawa: PWN. May, R. (1995). O istocie człowieka: szkice z psychologii egzystencjalnej. Poznań: Rebis. Miller, G.A., Galanter, E., Pribram, K. H. (1980). Plany i struktura zachowania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Skinner, B.F. (1978). Poza wolnością i godnością. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Watson, J.B. (1981). Psychologia, jak widzi ją behawiorysta. Przegląd Psychologiczny, 24, 3, 497-514. |
Zakres tematów: |
1. Zapoznanie z zasadami prowadzenia przedmiotu i warunkami zaliczenia. Psychologia jako nauka. 2. Psychologia jako „nauka o duszy”. 3. Psychologia behawioralna. 4. Psychoanaliza. 5. Psychologia postaci. 6. Psychologia poznawcza. 7. Psychologia środowiskowa. 8. Psychologia humanistyczna. 9. Psychologia egzystencjalna. 10. Metody badawcze w psychologii (1). 11. Metody badawcze w psychologii (2). 12. Kolokwium zaliczeniowe. 13. Prezentacja wywiadów. 14. Prezentacja wywiadów. 15. Omówienie kolokwium i prac zaliczeniowych. Zaliczenie. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja treści związanych z tematyką poszczególnych zajęć. Dyskusja, prezentacja multimedialne, fragmenty filmów służące zilustrowaniu omawianych zagadnień. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie Student powinien: 1. Zaliczyć pisemny sprawdzian wiadomości - kolokwium (kolokwium będzie miało formę pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi - czas trwania ok ½ godz). 2. Uczestniczyć aktywnie w zajęciach - obecność jest obowiązkowa (dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze). Zaliczenie kolokwium i obecność to warunki konieczne do uzyskania zaliczenia oraz oceny dostatecznej z aktywności. Celem sprawdzianu wiadomości jest weryfikacja umiejętności swobodnego posługiwania się pojęciami psychologicznymi i znajomości poszczególnych teorii. Student może wykonać zadania dodatkowe: 3. Przygotować i przedstawić grupie raport z wywiadu przeprowadzonego z psychologiem. Zadanie weryfikowane jest poprzez napisanie i przedstawienie grupie podczas zajęć raportu z przeprowadzonego wywiadu. Termin prezentacji określa wykładowca (raport z wywiadu należy oddać na wskazanych przez prowadzącego zajęciach). 4. Przygotować indywidualną pisemną pracę teoretyczną w formie eseju krytycznego na jeden z zaproponowanych przez prowadzącego tematów lub na wybrany przez siebie temat po wcześniejszym jego uzgodnieniu z prowadzącym. Objętość pracy 2 strony A-4, temat ma dotyczyć dylematów obecnych w psychologii współczesnej albo w historii psychologii, tekst ma być przygotowany w oparciu o minimum jedną pozycję bibliograficzną. Pracę należy oddać w formie elektronicznej na wskazanych przez prowadzącego zajęciach. Wykonanie jednego zadania dodatkowego, pod warunkiem wywiązania się z warunków koniecznych do uzyskania zaliczenia, uprawnia do oceny dobrej z aktywności, wykonanie dwóch zadań uprawnia do oceny bardzo dobrej z aktywności. Celem zadań dodatkowych jest, w przypadku raportu z wywiadu z psychologiem, weryfikacja znajomości metod wykorzystywanych we współczesnej psychologii, natomiast w przypadku eseju, weryfikacja znajomości teoretycznego zaplecza problemów podstawowych dla psychologii oraz sprawdzenie stopnia wdrożenia Studentów w analizy wykorzystujące argumentację naukową. Ocena końcowa to średnia z dwóch ocen: oceny z kolokwium i oceny z aktywności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.