Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK]
semestr zimowy 2016/2017
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2016/2017 [2016/2017Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 40 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Prowadzący: | Katarzyna Chrząszcz |
Literatura: |
• Bieńkowska I., Komputerowe wspomaganie kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Kraków 2008 • Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Lublin 1995 • Cytowska B, Winczura B. (red.), Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków 2005 • Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole. Warszawa 1989 • Kaja B., Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 1995 • Reid G.,Wearmouth J., Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk 2008 • Skorek E.M.: Terapia pedagogiczna. T 1 i 2. Wybrane zagadnienia. Kraków 2000 |
Zakres tematów: |
• Zasady i sposoby szczegółowej diagnozy dysleksji (na przykładach) i innych zaburzeń wpływających na trudności w czytaniu i pisaniu. • Badanie lateralizacji u dzieci. Przejawy zaburzeń na przykładach (lateralizacji, pisma lustrzanego itd.). Próby Zazzo. • Teoretyczne i praktyczne zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Współpraca z rodzicami. • Przebieg pracy z dzieckiem. Analiza metod m.in. modyfikacje Metody Bon Depart na gruncie polskim: Metoda Dobrego Startu, Alfabet Piosenek, Śpiewane litery i inne. • Omówienie i diagnozowanie przypadków z zeszytów uczniowskich. • Zapoznanie z terapią zaburzeń dysleksji, dysortografii i dysgrafii. • Zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. Omówienie i diagnozowanie przypadków z zeszytów uczniowskich • Zapoznanie z terapią zaburzeń matematycznych według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. • Omówienie sposobów diagnozy na przykładach. • Konstruowanie programów indywidualnych. • Tworzenie scenariuszy zajęć. • Omówienie konspektów zajęć korekcyjno- kompensacyjnych przez studentów oraz przygotowanych prezentacji przez studentów. |
Metody dydaktyczne: |
jak w sesji nadrzędnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja przygotowana w grupie: • 15-20 minutowa prezentacja multimedialna zgodnie z ustalonym harmonogramem i jej omówienie • Kryteria oceny: klarowność i przejrzystość prezentowanych treści; powiązanie z praktyką i pozostałymi treściami omawianymi na zajęciach (kompatybilność treści); odniesienia do literatury, przygotowanie kopii dla prowadzącego zajęcia |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.