Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa 1989. Kaja B.: Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz 2007. Kijowska I.M., Sorokosz I. (red.): Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Wybrane aspekty metodyczne. Elbląg 2014. Krasowicz-Kupis G. (red.), Perspektywa psychologiczna, Dysleksja rozwojowa, Gdańsk 2006. Oszwa U.: Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problem diagnozy i terapii. Kraków 2005. Pętlewska H.: Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna. Kraków 2003. Skibińska H.: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001. Skorek E.M. (red.): Terapia pedagogiczna. Tom 1. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków 2005. Rozporządzenie MEN z dnia 9.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. |
Zakres tematów: |
Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia pedagogiczna – ujęcia definicyjne. Problemy edukacyjne uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu – dysleksja rozwojowa. Zburzenia będące przyczyną trudności w nauce (zaburzenia percepcji wzrokowej oraz orientacji przestrzennej, zaburzenia percepcji słuchowej, zaburzenia i opóźnienia w rozwoju ruchowym, zaburzenia procesu lateralizacji, zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych, specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych). Programowanie pracy korekcyjno-kompensacyjnej - Etapy pracy terapeutycznej - Indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i grupowa terapia pedagogiczna - Struktura i przebieg zajęć korekcyjno-kompensacyjnych – schemat scenariusza. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej. Kompetencje terapeuty pedagogicznego. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne. Czas trwania – 40 minut. Student zostanie poinformowany o terminie i przebiegu kolokwium na początku semestru zimowego. Ocenie podlega usystematyzowana, refleksyjna wiedza studenta dotycząca podstawowych aspektów w zakresie metodyki pracy korekcyjno-kompensacyjnej; student orientuje się w założeniach i celach terapii pedagogicznej, jej etapach, w metodach i ćwiczeniach do zastosowania na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, zna zasady, wytyczne w planowaniu pracy korekcyjno-terapeutycznej przy uwzględnieniu odpowiedniej diagnozy oraz wie, jakimi kompetencjami powinien odznaczać terapeuta pedagogiczny. Zna podłoże problemów edukacyjnych uczestników zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.