Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej 12-OA-S1-5MPKK
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia, grupa nr 1

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej 12-OA-S1-5MPKK
Zajęcia semestr zimowy 2017/2018 (2017/2018Z) (zakończony)
Ćwiczenia (C), grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: (brak danych)
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 18
Prowadzący: Barbara Chojnacka-Synaszko
Literatura:

Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu. Warszawa 2004.

Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków 2011.

Gąsowska T. Pietrzak-Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994.

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Toruń 1995.

Grygier-Frąckiewicz M.: Szybkie i efektywne czytanie. Podręcznik ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych. Wrocław 2003.

Skibińska H.: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001.

Skorek E.M. (red.): Terapia pedagogiczna. Tom 2. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków 2005.

Tomczak J. Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2006.

Zakres tematów:

 Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – ustalenia prawne. Cele pracy korekcyjno-kompensacyjnej.

 Diagnoza podstawą oddziaływań terapeutycznych – diagnoza pedagogiczna dysleksji, metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej, metody badania poziomu percepcji słuchowej, metody badania motoryki, metody badania lateralizacji.

 Zestawy ćwiczeń stosownych podczas terapii pedagogicznej:

- doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną,

- doskonalące analizę i syntezę słuchową

- rozwijające ogólne sprawności ruchowe i sprawności manualne.

 Formy ćwiczeń w czytaniu. Formy ćwiczeń w pisaniu.

 Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci trudnościami w nauce matematyki.

 Metody wykorzystywane w terapii pedagogicznej:

- model sylabowej metody analityczno-syntetycznej (usprawnianie czytani i pisania)

- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz (usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych)

- Kinezjologia edukacyjna w pracy korekcyjno-kompensacyjnej

- System percepcyjno-motoryczny N.C. Kepharta

- Mnemotechniki i mapy myśli w pracy korekcyjno-kompensacyjnej (usprawnianie pamięci i uwagi)

- Metoda malowania dziesięcioma palcami (uwzględniająca oddziaływania psychoterapeutyczne

Metody dydaktyczne:

pokaz, metoda problemowa, metoda ćwiczeniowa, pogadanka

Metody i kryteria oceniania:

Prezentację studenci przygotowują w grupie. Opracują i przedstawią wybraną (obowiązuje zasada losowego przydziału) metodę do wykorzystania podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wskazują i uzasadniają, które ćwiczenia w ramach danej metody można zastosować na danym etapie terapii pedagogicznej. W trakcie prezentacji istotne jest aktywizowanie grupy, zademonstrowanie przykładów ćwiczeń, pomocy.

Całą prezentację (jej opis) studenci oddają w formie wydruku. Termin prezentacji ustalony zostanie na pierwszym spotkaniu.

Uwagi:

OA

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.