Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK]
semestr zimowy 2017/2018
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej [12-OA-S1-5MPKK] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 18 |
Prowadzący: | Barbara Chojnacka-Synaszko |
Literatura: |
Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu. Warszawa 2004. Franczyk A., Krajewska K.: Skarbiec nauczyciela-terapeuty. Kraków 2011. Gąsowska T. Pietrzak-Stępkowska Z.: Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. Warszawa 1994. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M.: Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Toruń 1995. Grygier-Frąckiewicz M.: Szybkie i efektywne czytanie. Podręcznik ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych. Wrocław 2003. Skibińska H.: Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz 2001. Skorek E.M. (red.): Terapia pedagogiczna. Tom 2. Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć. Kraków 2005. Tomczak J. Ziętara R.: Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej. Kraków 2006. |
Zakres tematów: |
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – ustalenia prawne. Cele pracy korekcyjno-kompensacyjnej. Diagnoza podstawą oddziaływań terapeutycznych – diagnoza pedagogiczna dysleksji, metody badania percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej, metody badania poziomu percepcji słuchowej, metody badania motoryki, metody badania lateralizacji. Zestawy ćwiczeń stosownych podczas terapii pedagogicznej: - doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną, - doskonalące analizę i syntezę słuchową - rozwijające ogólne sprawności ruchowe i sprawności manualne. Formy ćwiczeń w czytaniu. Formy ćwiczeń w pisaniu. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci trudnościami w nauce matematyki. Metody wykorzystywane w terapii pedagogicznej: - model sylabowej metody analityczno-syntetycznej (usprawnianie czytani i pisania) - Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz (usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych) - Kinezjologia edukacyjna w pracy korekcyjno-kompensacyjnej - System percepcyjno-motoryczny N.C. Kepharta - Mnemotechniki i mapy myśli w pracy korekcyjno-kompensacyjnej (usprawnianie pamięci i uwagi) - Metoda malowania dziesięcioma palcami (uwzględniająca oddziaływania psychoterapeutyczne |
Metody dydaktyczne: |
pokaz, metoda problemowa, metoda ćwiczeniowa, pogadanka |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentację studenci przygotowują w grupie. Opracują i przedstawią wybraną (obowiązuje zasada losowego przydziału) metodę do wykorzystania podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Wskazują i uzasadniają, które ćwiczenia w ramach danej metody można zastosować na danym etapie terapii pedagogicznej. W trakcie prezentacji istotne jest aktywizowanie grupy, zademonstrowanie przykładów ćwiczeń, pomocy. Całą prezentację (jej opis) studenci oddają w formie wydruku. Termin prezentacji ustalony zostanie na pierwszym spotkaniu. |
Uwagi: |
OA |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.