Diagnoza psychopedagogiczna osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-41]
semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna osób niepełnosprawnych intelektualnie [06-PC-S1-41] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2017/2018 [2017/2018Z]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 68 |
Limit miejsc: | 71 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Bogumiła Bobik |
Literatura: |
Skałbania B. (2011) Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszray badawcze i rozwiązania praktyczne. -Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. -Paluchowski J. (2007) Diagnoza psychologiczna. Proces-narzędzia – standardy. -Frydrychowicz A. i in. (2004) Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie, przewodnik metodyczny. -Borowska-Beszta B. (2005) Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych)-szkice metodologiczne. -Baker B. L. Brightman A. J., Heifetz L. J. Murphy D. M., (1977) Problemy behawioralne. Kroki do niezależności. Seria do trenowania umiejętności dla dzieci ze specjalnymi potrzebami - Bogdanowicz M., (2003) Skale obserwacji zachowania dzieci i rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego - Cytowska B., Winczura B.(red.) (2006) Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. - Doman G., (1996) Jak postępować z dzieckiem z uszkodzeniem mózgu - Franczyk A., Krajewska K., (2005) Skarbiec nauczyciela terapeuty ( na bazie własnych doświadczeń z pracy terapeutycznej), czyli od programu do realizacji – propozycje rozwiązań pracy terapeutycznej prowadzonej z dziećmi w wieku przedszkolnym o specyficznych potrzebach edukacyjnych - Karwowska –Struczyk M., Hajnicz W., (1998) Obserwacja w poznaniu dziecka - Kielin J., (2002) Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalistycznych - Oster G. D., Gould P., (2003) Rysunek w psychoterapii - Schopler E., Reichler R. J., Basford A., Marcus L. M. (1995)Profil psychoedukacyjny. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju - Stierlin H., Drucker-Embden I,, Wetzel N., Wirsching M., (1999) Pierwszy wywiad z rodziną -Ziemski S. (1973) Problemy dobrej diagnozy. |
Zakres tematów: |
I. Charakterystyka procesu diagnostycznego, pojęcie niepełnosprawności intelektualnej • problemy dotyczące nomenklatury używanej w pedagogice specjalnej i diagnostyce, • typy diagnoz stosowane współcześnie w praktyce pedagogicznej i psychologicznej, • nurty i modele w diagnozie osób niepełnosprawnych intelektualnie, • uwarunkowania procesu diagnostycznego, • zasady, cele i znaczenie diagnozy. II. Specyfika diagnozy dziecka z zaburzeniami w rozwoju • znaczenie diagnozy w ocenie sytuacji i potrzeb dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, III. Rodzaje oraz zastosowanie metod i narzędzi diagnostycznych w diagnozie osób z niepełnosprawnością intelektualną • obserwacja i jej rola, • rozmowa, • wywiad z dzieckiem i jego rodzicami – zasady i cel, • formy zabaw stosowane w diagnozie, • analiza dokumentów i wytworów, • testy i skale (Skala Wechslera, Test Matryc Ravena, Inwentarz Gunzburga, Skale obserwacji zachowań Bogdanowicz, Profil Psychoedukacyjny Schoplera, Profil osiągnięć ucznia Kielina i inne) • ankiety. III. Rola poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego w systemie opieki diagnostycznej nad niepełnosprawnymi intelektualnie. Orzecznictwo psychopedagogiczne. • schemat opinii o charakterze orzeczenia diagnostycznego, • studium przypadku z perspektywy diagnostycznej (wzory opisu przypadku), • problemy ewaluacji- diagnoza jako proces. IV. Repetytorium, zaliczenie przedmiotu. |
Metody dydaktyczne: |
Słowne, oglądowe, praktyczne, aktywizujące |
Metody i kryteria oceniania: |
Test wiadomości z zadaniami zamkniętymi i półotwartymi. Maksymalna ilość punktów do uzyskania w ramach testu: 25. Kryteria oceny: Bardzo dobry – 25-24 Dobry – 23-20 Dostateczny – 19-14 Niedostateczny – 13 i mniej punktów. |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.