Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-R-S2-WTWPiR]
semestr zimowy 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Współczesne tendencje w profilaktyce i resocjalizacji [W3-PE-R-S2-WTWPiR] | ||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2020/2021 [2020/2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 25 | ||||||||||||
Limit miejsc: | 25 | ||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||
Prowadzący: | Andrzej Czerkawski, Katarzyna Front-Dziurkowska | ||||||||||||
Literatura: |
J. Gierszewski, (2018) Bezpieczeństwo społeczne, jako dziedzina bezpieczeństwa narodowego, DOI: http://dx.doi.org/10.12775/HiP.2018.002 M. KUŚ, (2013) O społecznym zagrożeniu bezpieczeństwa III RP, PRACE NAUKOWE Akademi i im. Jana Długosza w Częstochowie Res Politicae 2013, t. V Klonowska, Bezpieczeństwo jako fundament budowania procesu resocjalizacji, readaptacji i reintegracji w środowisku lokalnym. Resocjalizacja polska, Nr 15 (2018) D. Kompała, ( 2016) ISTOTA ZAGROŻEŃ, OBRONNOŚĆ. Zeszyty Naukowe 3(11)/2014 ISSN 2299-2316 Mariusz Jędrzejko, „Zawirowany” świat – socjopedagogiczne spojrzenie na zaburzenia zachowania i eksperymenty z substancjami psychoaktywnymi w młodym pokoleniu, [w:]red. S. Cudak, PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ DZIECI I MŁODZIEŻY, Łódź, Warszawa 2015 M. Deptuła, Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz 2006 Czarnecka, (2015) REDEFINICJA SPOŁECZNEJ FUNKCJI PROFILAKTYK, PROFILAKTYKA SPOŁECZNA I RESOCJALIZACJA 2015, 25 ISSN 2300-3952 M. Deptuła, A. Potorska, Sz. Borsich, ( ) Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży.PWN Małgorzata Przybysz‐Zaremba, Agresja i przemoc w szkole. Przegląd wybranych egzemplifikacji działań (nie)profilaktycznych podejmowanych przez nauczycieli oraz uczniów – kilka uwag praktycznych, [w:]red. S. Cudak, PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ DZIECI I MŁODZIEŻY, Łódź, Warszawa 2015 Maria Łukawska, Profilaktyka a realia działań zapobiegawczych we współczesnej szkole, [w:]red. S. Cudak, PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ DZIECI I MŁODZIEŻY, Łódź, Warszawa 2015 Beata Ciupińska, Wyrównywać szanse czy resocjalizować? Analiza symptomów niedostosowania społecznego w kontekście sytuacji szkolnej ucznia, [w:]red. S. Cudak, PROFILAKTYKA ZAGROŻEŃ DZIECI I MŁODZIEŻY, Łódź, Warszawa 2015 G.Świątkiewicz, PROFILAKTYKA W ŚRODOWISKU LOKALNYM, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Warszawa, 2002 Barczykowska A., Dzierzyńska-Breś S., Profilaktyka oparta na wynikach badań, „Resocjalizacja Polska” 4/2013. Opora R., Resocjalizacja, wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Wyd. Impuls, Kraków 2013. Bernasiewicz M., Interakcjonizm symboliczny w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wyd. Impuls, Kraków 2011. Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży w środowisku otwartym. Zeszyty Naukowe U.J., Kraków 1990, z. 12. Urban B.: Profilaktyka społeczna w środowisku lokalnym a proces uspołeczniania szkoły. „Rocznik Pedagogiczny” 1991. Bernasiewicz M. Metodyka pracy wychowawcy podwórkowego wśród dzieci ulicy [w:] Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego red. I. Pospiszyl, M. Konopczyński, Warszawa 2007 Hillebrand C., Pedagogika zaburzeń zachowania, Gdańsk 2007. M. Kuty-Pachecka, K. Stefańska, Zaburzenia zachowania u dzieci i młodzieży Wychowanie w Rodzinie 11, 291-304, 2015 B. Habrat, Zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Systemy diagnostyczne, klasyfikacje, terminologia, Akademia Psychiatrii,2010, tom 7, nr 2, 75–81 Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, ICD 10 J. Sztuka, Perspektywa efektywności w resocjalizacji, SPI Vol. 21, 2018/1DOI : 10.12775/SPI .2018.1.004 W. Ambrozik Wielotorowość systemu resocjalizacji jako źródło jego kryzysu Resocjalizacja Polska (Polish Journal of Social Rehabilitation) 4, 13-24 2013 B. Toroń-Fórmanek, PROCES RESOCJALIZACJI OSÓB POZBAWIONYCH WOLNOŚCI W ASPEKCIE NIEHARMONIJNEGO ROZWOJU TOŻSAMOŚCI, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXV, z. 2 – 2016 M. Konopczyński, Wstęp – Oblicza współczesnej resocjalizacji, Resocjalizacja Polska, 4 (2013) 9-11 M. Konopczyński, Pedagog resocjalizacyjny w przestrzeni instytucjonalnej, Resocjalizacja Polska, Nr 15 (2018) G. Głupczyk, Lokalny System Profilaktyki Społecznej,2016, DOI:10.13140/RG.2.2.19027.27684 M. Michel, Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich" Warszawa 2013 J. Brągiel S. Badory - Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej strony: 219-256 Michel M., Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich. Wyd. Pedagogium, Warszawa 2013. |
||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć – zajęcia organizacyjne 2. Bezpieczeństwo społeczne. 3. Współczesne zagrożenia społeczne - geneza i aktualne kierunki w profilaktyce 4. Przemiany w profilaktyce. Współczesne wyzwania w zakresie profilaktyki. 5. Zaburzenia w zachowaniu – klasyfikacja i ich znaczenie w profilaktyce. 6. Przestępczość nieletnich. Reakcja społeczna, mechanizmy kontroli. 7. Współczesne rozwiązania w pracy resocjalizacyjnych, 8. Innowacje pedagogiczne w instytucjach wychowawczych i poprawczych – różnorodne perspektywy. 9. Współczesne więzienie w perspektywie resocjalizacji i profilaktyki. 10. Lokalne systemy profilaktyki społecznej i ich skuteczność. 11. Instytucje i organizacje funkcjonujące w środowisku otwartym |
||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
praca indywidualna, grupowa, burza mózgów, dyskusja, prezentacja multimedialna |
||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
ocena końcowa składa się z ocen cząstkowych: - obecność podczas zajęć platforma Teams oraz Moodle, - zadania indywidualne, grupowe, zrealizowane w poszczególnych tematach platforma moodle, - oceny z testów,gier, zadań platforma moodle |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.