Pracownia licencjacka II [01-BT-S1-PLII06]
semestr letni 2020/2021
Laboratorium,
grupa nr 7
Przedmiot: | Pracownia licencjacka II [01-BT-S1-PLII06] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Laboratorium [L], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Barbara Wójcikowska | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Piśmiennictwo zalecane indywidualnie z zakresu realizowanego tematu oraz dotyczące metod badawczych niezbędnych w jego realizacji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Hodowla roślin Arabidopsis thaliana. Zapoznanie się z obsługą baz danych. Techniki biologii molekularnej: Izolacja DNA oraz RNA roślinnego. Analiza jakości kwasów nukleinowych. Reakcja PCR oraz elektroforeza w żelu agarozowym. Reakcja odwrotnej transkrypcji, jakościowa i ilościowa analiza ekspresji genów. Techniki kultur in vitro: Zakładanie kultury in vitro z niedojrzałych zarodków somatycznych oraz indukcja procesu somatycznej embriogenezy. Analiza i dokumentacja fotograficzna otrzymanych wyników. Opracowywanie wyników w dedykowanych programach komputerowych. Analiza statystyczna wyników. Pracownia jest kontynuacją działań realizowanych w trakcie pracowni licencjackiej I. Student systematycznie pozyskuje materiały źródłowe, dokonuje ich analizy i wykorzystuje je do stworzenia własnego tekstu naukowego, który na bieżąco konsultuje z promotorem pracy. Końcowym efektem jest przedłożenie do recenzji i obrony manuskryptu pracy licencjackiej będącej potwierdzeniem opanowania technik pisania i prezentowania prac naukowych w zakresie nauk przyrodniczych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia laboratoryjne pod nadzorem prowadzącego, mające na celu doskonalenie przez studentów technik stosowanych w biologii molekularnej i biotechnologii. Wykonywanie doświadczeń indywidualnie. Przygotowanie do planowania i prowadzenia doświadczeń z zakresu biotechnologii roślin. Dyskusje dotyczące metod stosowanych do analizy funkcjonalnej genów roślin. Doskonalenie umiejętności analizy tekstów i dyskusja nad zebranymi materiałami z zakresu realizowanego tematu pracy. Praca nad własnym tekstem naukowym i dyskusja problemów naukowych z promotorem pracy. Konsultacje z prowadzącym na żywo lub online przez MS Teams. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się średnia ważona ocen z pracy: - ciągłej studenta (0.4) - nad manuskryptem pracy licencjackiej (0.6) Zaliczenie wymaga uzyskania oceny pozytywnej z każdej aktywności. Ciągła ocena umiejętności praktycznych: Bardzo dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, bezbłędnie wykonuje obliczenia, sporządza dokładną dokumentację, prawidłowo interpretuje wyniki, aktywnie uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dobry: student rozumie celowość badanego problemu, umiejętnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany w rozwiązywanie bieżących problemów, jest systematyczny, solidnie wykonuje i zna zasady stosowanych metod badawczych, wykonuje z pomocą obliczenia, poprawnie sporządza dokumentację, interpretuje wyniki z niewielką pomocą prowadzącego, uczestniczy w dyskusjach i dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Dostateczny: student potrzebuje dodatkowych wskazówek do wykonania konkretnych zadań i posługiwania się aparaturą, jest słabo zaangażowany w realizację zajęć, nie wykazuje aktywności podczas dyskusji, ma problemy z obliczeniami i sporządzaniem odczynników, z pomocą prowadzącego sporządza dokumentację i interpretuje wyniki, dba o powierzone materiały i sprzęt laboratoryjny. Niedostateczny: student nie rozumie sensu prowadzonych zadań, niedbale wykonuje powierzone mu zadania, nie prowadzi rzetelnej dokumentacji, nie potrafi analizować wyników i wyciągać wniosków. W czasie trwania zajęć prowadzący w sposób ciągły ocenia przygotowanie teoretyczne studenta do zajęć, jego aktywność i umiejętności praktyczne w laboratorium, przestrzeganie harmonogramu pracy, rzetelność wykonanych pomiarów, umiejętność wstępnego analizowania otrzymanych wyników i kreatywność w rozwiązywaniu problemów badawczych. Ocenie podlega również umiejętność i kultura pracy w zespole, bezpieczeństwo pracy oraz dbałość o bazę materiałowo-sprzętową. Ocena z pracy nad manuskryptem pracy licencjackiej: Bardzo dobry: student umiejętnie i samodzielnie wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu problemów, jest systematyczny, zna zasady budowy pracy dyplomowej i się do nich stosuje, bezbłędnie wykonuje obliczenia, sporządza dokładną dokumentację, prawidłowo interpretuje wyniki i wyciąga wnioski, dba o poprawność o merytoryczną i edycyjną tekstu, prawidłowo cytuje prace źródłowe. W terminie deponuje manuskrypt pracy licencjackiej. Dobry: student z pomocą wybiera odpowiednią literaturę, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu problemów, jest systematyczny, zna zasady budowy pracy dyplomowej i się do nich stosuje, z pomocą wykonuje obliczenia, sporządza dokładną dokumentację, interpretuje wyniki i wyciąga wnioski z niewielką pomocą prowadzącego, dba o poprawność o merytoryczną i edycyjną tekstu, stara się prawidłowo cytować prace źródłowe. W terminie deponuje manuskrypt pracy licencjackiej. Dostateczny: student potrzebuje licznych wskazówek by znaleźć odpowiednią literaturę, jest słabo zaangażowany i mało kreatywny w rozwiązywaniu problemów, nie jest systematyczny, zna zasady budowy pracy dyplomowej lecz nie zawsze się do nich stosuje, z dużą pomocą wykonuje obliczenia, sporządza dokumentację, interpretuje wyniki i wyciąga wnioski z sporą pomocą prowadzącego, stara się dbać o poprawność o merytoryczną i edycyjną tekstu, stara się prawidłowo cytować prace źródłowe. W terminie deponuje manuskrypt pracy licencjackiej. Niedostateczny: student potrzebuje wielu wskazówek by znaleźć odpowiednią literaturę, nie jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu problemów, nie jest systematyczny, nie zna zasad budowy pracy dyplomowej i nie zawsze się do nich stosuje, nie potrafi wykonać obliczeń, sporządzić dokumentacji, zinterpretować wyników i wyciągnąć wniosków nawet z pomocą prowadzącego, nie dba o poprawność o merytoryczną i edycyjną tekstu, nie stara się prawidłowo cytować prac źródłowych. Nie deponuje manuskryptu pracy licencjackiej w terminie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Barbara Wójcikowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.