Pedagogika penitencjarna [W3-PE-R-S2-PP]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Pedagogika penitencjarna [W3-PE-R-S2-PP] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 23 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 28 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Marcin Jurczyk | ||||||||||||||||
Literatura: |
1) Bulenda, T., Musidłowski, R. (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. 2) Jaworska, A. (2012). Leksykon Resocjalizacji, Kraków: Wyda. Impuls. 3) Kiliszek, E. (2017). Metoda Balinta – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu i wsparcie oddziaływań kadry pedagogicznej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa: PWN. 4) Mazur E., Laurman-Jarząbek E., Zyzik E. (2010). Rola wychowawcy penitencjarnego w procesie resocjalizacji skazanych. W: Bębas S. (red.). Współczesne oblicze resocjalizacji penitencjarnej. Radom. 5) Niewiadomska I. (2007). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kary pozbawienia wolności. Lublin. 6) Przesławski T. (2012), Służba Więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania. Warszawa: Wyda. UW. 7) Przesławski T. (2012). Służba więzienna w Polsce. Administracja i podstawy działania. Warszawa: Wyda. UW. 8) Przybyliński S. (2007). Specyfika pracy personelu penitencjonarnego W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej (171-195). Kraków. 9) Przybyliński S. (2007). Społeczność funkcjonariuszy więziennych W: Podkultura więzienna – wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej (153-167). Kraków. 10) Schmidt D. (2004). Empatia personelu więziennego oraz jej niektóre uwarunkowania. W: W. Ambrozik, P. Stępniak (red.). Służba Więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej. Poznań–Warszawa–Kalisz. 11) Snopek M. (2017). Praca wychowawcy penitencjarnego ze zbiorowością osób zdegradowanych w społeczności więziennej. W: R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa. 12) Urban B. (2007). Resocjalizacja. Warszawa. Artykuły: 1) Gacek P. (2018). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 1). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 101, 43-77. 2) Gacek P. (2019). Wymogi formalne przyjęcia do Służby Więziennej (cz. 2). Przegląd Więziennictwa Polskiego, 102, 19-50. 3) Kulawiecka E. (2019). Nowy model kształcenia Służby Więziennej w kontekście organizacji uczącej się. Optymalizacja działań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 5-18. 4) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 123-146. 5) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101 (4), 95-108. 6) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-177. 7) Przesławski T. (2015). Normy etyki zawodowej funkcjonariuszy i pracowników Służby Więziennej, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 89, 45-59. 8) Poklek R. (2012). Motywacja do pracy i doskonalenia zawodowego personelu więziennego w ujęciu dwuczynnikowej koncepcji motywacji-higieny Fredericka Irvinga Herzberga, Centralny Ośrodek Szkolenia Służby Więziennej, Kalisz. 9) Pastwa-Wojciechowska B., Piotrowski A. (2016). Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kadry penitencjarnej, Resocjalizacja Polska, 12, 77-89. 10) Becker-Pestka D. (2014). Etos służby w pracy personelu resocjalizacyjnego, Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych, 14, 43-60. 11) Przesławski T. (2015). Prawno-etyczne aspekty więziennej resocjalizacji, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 87, 51-64. 12) Poklek R. (2015). Motywacja prospołeczna funkcjonariuszy Służby Więziennej jako grupy zawodowej z misją społeczną, Resocjalizacja Polska, 9, 159-179. 13) Lewicka-Zelent A., Trojanowska E. (2018). Potrzeba wykorzystywania przez pracowników penitencjarnych mediacji w rozwiązywaniu konfliktów z udziałem osadzonych, Przegląd Więziennictwo Polskiego, 101, 95-108. 14) Stachowicz A. (2019). Poczucie ochrony prawnej funkcjonariuszy Służby Więziennej w sytuacjach użycia przez nich środków USOSweb: Szczegóły przedmiotu: W3-PE-R-N2-1, w cyklu: 2020/2021L, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 3 z 7 08.11.2021 07:31 przymusu bezpośredniego. Raport z badań, Przegląd Więziennictwa Polskiego, 105, 123-146. 15) Barczykowska A., Muskała M. (2011). Poczucie sukcesu rodzinnego a syndrom wypalenia zawodowego wśród personelu penitencjarnego, Resocjalizacja Polska, 2, 299-307. Akty prawne: 1) Ustawa o Służbie Więziennej z dnia 9 kwietnia 2010 r. [online] Specyfika pracy Art. 78 par. 1 k.k.w. 2) Ustawa z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1) Bezpieczeństwo jako nadrzędna wartość w resocjalizacji (?) 2) Grupy Interwencyjne SW. 3) Zakłady karne dla kobiet – charakterystyka. 4) Zachowania patologiczne wśród funkcjonariuszy więziennych. 5) Kara ograniczenia wolności w modelu problem solving justice. 6) Wypalenie zawodowe wśród pracowników służby więziennej. 7) Stres w pracy funkcjonariusza więziennego. 8) Motywacyjna rola wychowawcy a skuteczność pracy resocjalizacyjnej. 9) Rola etyki zawodowej w pracy wychowawcy resocjalizującego. 10) Dozór elektroniczny. 11) Miejsce diagnozy we współczesnej penitencjarystyce. 12) Zaburzenia psychiczne a proces resocjalizacji. 13) Rola zaburzeń rozwojowych w genezie wykolejenia przestępczego 14) Pozytywny kontakt jako źródło poznania i wsparcia osób inkarcerowanych społecznie. 15) Mobbing w miejscu pracy (placówki resocjalizacyjne) 16) Przestępczość nieletnich – charakterystyka czynników ryzyka 17) Charakterystyka działalności resocjalizacyjnej/wychowawczej/kompensacyjno-opiekuńczej placówki wybranej przez studenta 18) Wychowawca resocjalizacyjny jako mediator w sytuacji konfliktu 19) Różnorodność etniczna, seksualna i religijna a proces resocjalizacji. 20) Neuroróżnorodność a proces resocjalizacji. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia prowadzone są przy wykorzystaniu narzędzi multimedialnych, dyskusja oraz ćwiczenia z podziałem na grupy, analiza tekstów. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA WYSTAWIENIA OCENY: 1) aktywność studenta 2) obecność studenta 3) ocena cząstkowa z pracy pisemnej 4) ocena cząstkowa z projektu Design Thinking 5) ocena cząstkowa z prezentacji multimedialnej na wybrany temat |
||||||||||||||||
Uwagi: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.