Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną [W6-PE-KT-S1-C3.PNI]
semestr letni 2021/2022
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną [W6-PE-KT-S1-C3.PNI] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert McWilliam, Beata Skotnicka | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Impuls, Kraków 2009. Dykcik W. red., Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 2009. Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty, Wolters Kluwer, Warszawa 2021. Gajdzica Z., Uczeń z lekką iepełnosprawności aintelektualna w szkole ogólnodostępnej, PWN, Warszawa 2020. Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Impuls, Kraków 2010. Speck O., Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP, Gdańsk 2005. Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tracycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej, kryteria, klasyfikacje, wskaźniki. 2. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz jej miejsce w systemie nauk. 3. Czynniki etiologiczne niepełnosprawności intelektualnej. 4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną. 5. Charakterystyka poszczególnych stopni NI. 6. Rozwój opieki i edukacji dla osób z NI - rys historyczny. 7. Integracja społeczna osób z NI. 8. Podstawowe założenia pracy z osobami z NI 9. Prawa osób z NI w kontekście praw człowieka. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja, dyskusja, praca z tekstem). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zliczenia wykładu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń. Zaliczeniem wykładu jest praca pisemna o charakterze opisowym, obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
dr Skotnicka, Prof. McWilliam |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.