Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną [W6-PE-KT-S1-C3.PNI] semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Podstawy pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną [W6-PE-KT-S1-C3.PNI]
Zajęcia: semestr letni 2021/2022 [2021/2022L] (zakończony)
Wykład [W], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 9:45 - 10:30
sala Zajęcia zdalne
Zdalny jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: (brak danych)
Prowadzący: Robert McWilliam, Beata Skotnicka
Literatura:

Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo, Impuls, Kraków 2009.

Dykcik W. red., Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 2009.

Serafin T., Kształcenie specjalne w systemie oświaty, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.

Gajdzica Z., Uczeń z lekką iepełnosprawności aintelektualna w szkole ogólnodostępnej, PWN, Warszawa 2020.

Woynarowska A., Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie, Impuls, Kraków 2010.

Speck O., Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki, GWP, Gdańsk 2005.

Chrzanowska I. Pedagogika specjalna. Od tracycji do współczesności, Impuls, Kraków 2015.

Zakres tematów:

1. Pojęcie niepełnosprawności intelektualnej, kryteria, klasyfikacje, wskaźniki.

2. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz jej miejsce w systemie nauk.

3. Czynniki etiologiczne niepełnosprawności intelektualnej.

4. Rozwój psychospołeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną.

5. Charakterystyka poszczególnych stopni NI.

6. Rozwój opieki i edukacji dla osób z NI - rys historyczny.

7. Integracja społeczna osób z NI.

8. Podstawowe założenia pracy z osobami z NI

9. Prawa osób z NI w kontekście praw człowieka. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych.

Metody dydaktyczne:

Metody asymilacji wiedzy (wykład, prezentacja, dyskusja, praca z tekstem).

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zliczenia wykładu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń.

Zaliczeniem wykładu jest praca pisemna o charakterze opisowym, obejmująca znaczną część treści/działań zmierzających do osiągnięcia efektów kształcenia modułu.

Uwagi:

dr Skotnicka, Prof. McWilliam

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)