Metodyka nauki czytania i pisania [W1-LO-S1-MNCP]
semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Metodyka nauki czytania i pisania [W1-LO-S1-MNCP] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala C/1.8 Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres? |
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | 19 | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z modułu | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Olga Przybyla | ||||||||||||||||
Literatura: |
Arciszewska E., Czytanie globalne, czyli sojusz metod, „Edukacja i Dialog” 1998/2. Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok 2006. Bieleń, B., Trzeciak, G. (1995). Przewodnik metodyczny dla nauczyciela do Zeszytów „Chcę dobrze czytać” klasy 0-1,. „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 2, „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 3 / Łódź: Juka. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989. Brzezińska, A. (red.), Czytanie i pisanie nowy język dziecka. Warszawa 1987. Burtowa M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992. Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1984. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992. Kulpa J., Więckowski R., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych, Warszawa 1983. Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995. Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP. Mickiewicz, J., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. Warszawa 2008. Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1990 Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001. Dudzińska I. Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1992. Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982. Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987. Puślecki W., Test pomiaru techniki czytania głośnego, Kraków 2002. Tenta H., Badacze pisma i znaków, Kielce 2005. Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać, Warszawa 2000. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, modele ćwiczeń, Warszawa 1999. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Wieloaspektowość procesu czytania i pisania. Psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy, aspekt słownikowo-pojęciowy i emocjonalno-motywacyjny. Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania. Elementarna nauka czytania i pisania - Między czytaniem analitycznym fonologicznym a globalnym wyrazowym. Poznawanie liter jako złożony proces neurofizjologiczny.. Metody wczesnej nauki czytania i pisania – przegląd. Analiza i interpretacja różnych metod nauki wczesnego czytania i pisania. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
metody podające (m.in.: wykład informacyjny, wykład problemowy, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody problemowe, w tym aktywizujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metoda projektu, (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna); , metody eksponujące impresywne (pokaz) |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach - aktywność oraz przygotowanie do zajęć (50%) oraz oceny za przygotowaną pracę zal. (50%). |
||||||||||||||||
Uwagi: |
5 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.