Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauki czytania i pisania [W1-LO-S1-MNCP] semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metodyka nauki czytania i pisania [W1-LO-S1-MNCP]
Zajęcia: semestr zimowy 2022/2023 [2022/2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:45 - 15:15
sala C/1.8
Wydział Humanistyczny (Katowice, ul. Uniwersytecka 4) jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie z modułu
Prowadzący: Olga Przybyla
Literatura:

Arciszewska E., Czytanie globalne, czyli sojusz metod, „Edukacja i Dialog” 1998/2.

Awramiuk E., Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Białystok 2006.

Bieleń, B., Trzeciak, G. (1995). Przewodnik metodyczny dla nauczyciela do Zeszytów „Chcę dobrze czytać” klasy 0-1,. „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 2, „Chcemy dobrze czytać i pisać” klasa 3 / Łódź: Juka.

Bogdanowicz M., Metoda Dobrego Startu, Warszawa 1989.

Brzezińska, A. (red.), Czytanie i pisanie nowy język dziecka. Warszawa 1987.

Burtowa M., Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki czytania i pisania w szkole, Poznań 1992.

Cackowska M., Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa 1984.

Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.

Kulpa J., Więckowski R., Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych, Warszawa 1983.

Majchrzak I., Wprowadzenie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.

Malmquist, E. (1982). Nauka czytania w szkole podstawowej. Warszawa: WSiP.

Mickiewicz, J., Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych. Warszawa 2008.

Rocławski B., Nauka czytania i pisania, Gdańsk 1990

Cieszyńska J., Nauka czytania krok po kroku, Kraków 2001.

Dudzińska I. Dziecko sześcioletnie uczy się czytać, Warszawa 1986.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1992.

Lenartowska K., Świętek W., Praca z tekstem w klasach I-III, Warszawa 1982.

Malmquist E., Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1987.

Puślecki W., Test pomiaru techniki czytania głośnego, Kraków 2002.

Tenta H., Badacze pisma i znaków, Kielce 2005.

Zakrzewska B., I ty będziesz dobrze czytać, Warszawa 2000.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Zakres tematów:

Wieloaspektowość procesu czytania i pisania. Psychofizjologiczne i lingwistyczne podstawy czytania i pisania.

Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty, elementy, aspekt słownikowo-pojęciowy i emocjonalno-motywacyjny.

Definicje czytania i pisania, czynniki warunkujące efektywność procesu czytania i pisania.

Elementarna nauka czytania i pisania - Między czytaniem analitycznym fonologicznym a globalnym wyrazowym.

Poznawanie liter jako złożony proces neurofizjologiczny..

Metody wczesnej nauki czytania i pisania – przegląd.

Analiza i interpretacja różnych metod nauki wczesnego czytania i pisania.

Metody dydaktyczne:

metody podające (m.in.: wykład informacyjny, wykład problemowy, pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody problemowe, w tym aktywizujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa, metoda projektu, (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna); , metody eksponujące impresywne (pokaz)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zostanie ustalona na podstawie aktywności i zaangażowania Studentów na zajęciach - aktywność oraz przygotowanie do zajęć (50%) oraz oceny za przygotowaną pracę zal. (50%).

Uwagi:

5 semestr logopedii /stacjonarne I stopnia/

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)