Metodologia badań społecznych 2 [W3-PC-MJS-PS3-5]
semestr zimowy 2023/2024
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Metodologia badań społecznych 2 [W3-PC-MJS-PS3-5] |
Zajęcia: |
semestr zimowy 2023/2024 [2023/2024Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
co drugi wtorek (parzyste), 15:45 - 17:15
sala 203 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
co drugi czwartek (nieparzyste), 8:00 - 9:30
sala 341 Wydział Nauk Społecznych (Katowice, ul. Grażyńskiego 53) jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 16 |
Limit miejsc: | 19 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Małgorzata Łączyk |
Strona domowa grupy: | https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PC/W3-SMPC19.2020/ |
Literatura: |
Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2009; Creswell J.W., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Naukowe UJ, Kraków, 2009; Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2018; Kvale S., Prowadzenie wywiadów, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2011; Frankfort-Nachmias C., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001; Gruszczyński L.: Kwestionariusze w socjologii, Wyd UŚ. Katowice 1999; Lutyńska K., Wywiad kwestionariuszowy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1984; Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006; Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006; Mayntz R., Holm K., Hubner P., Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa 1985; Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 1985; Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, GWP Gdańsk 2010. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001; Silverman D., Interpretacja badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008; Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN, Warszawa 2008; Sztumski J. , Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995; |
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do harmonogramu zajęć. Omówienie standardów i specyfiki przedmiotowych treści realizowanych w ramach kontynuacji przedmiotu. Ustalenie potrzeb przedmiotowych studentów. Reminiscencje metodologiczne: zmienne, problemy badawcze, hipotezy, wskaźniki w oparciu o kreatywną stymulację i pracę z tekstem. Reminiscencje metodologiczne dotyczące badań naukowych i planów badawczych- kontynuacja. Różnorodność schematów badawczych i paradygmatów: rozważania dotyczące procedury badań oraz ich reprezentatywności, trafności, rzetelności, wiarygodności. Metody i techniki wykorzystywane w badaniach społecznych i pedagogicznych. Orientacje badawcze i rodzaje badań w naukach społecznych. Badania mieszane. Wstępne propozycje triangulacji w zakresie indywidualnych schematów i projektów badawczych studentów. Szczegółowe zasady konstrukcji zróżnicowanych narzędzi badawczych Socjometria jako efektywna technika badania relacji w grupie. Sposoby prezentacji wyników badań na podstawie przykładów. Efekty kompilacji strategii badań własnych. Prezentacja indywidualnych propozycji projektów badawczych. Etyczne aspekty badań. Źródła ryzyka i błędów na podstawie analizy tekstów Kolokwium. Prezentacje wyników badań własnych. Wnioski dla teorii i praktyki pedagogicznej Konsultacje projektów-analiza poprawności. Zaliczenia |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, analiza materiałów, praca z tekstem, metody problemowe i aktywizujące w tym m.in. burza mózgów, mapa mentalna, prezentacje. |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci są zobligowani do przygotowywania zadanych treści oraz podejmowania aktywności związanej z przebiegiem zajęć. Podstawą zaliczenia ćwiczeń w semestrze zimowym jest pozytywnie ocenione kolokwium oraz projekt indywidualny pozwalający sprawdzić umiejętności zaplanowania pracy badawczej na rzecz rozwiązania problemu badawczego. Projekt będzie wymagał pisemnego opracowania struktury badań adekwatnie do wskazanego modelu i uwzględnienia komponentów wpisanych w standardową koncepcję badań. Zakłada się, iż jego specyfika zostanie dookreślona adekwatnie do zainteresowań badawczych Studentów i preferowanych przez nich tematów. Istotą działań projektowych może być propozycja badań mieszanych. Wymagane będzie: uzasadnienie ich podjęcia w zakresie wybranego tematu, określenie przedmiotu badań, propozycja problemów badawczych i celów badań, określenie metod i technik badań oraz sposobu doboru populacji. Projekt powinien zawierać dwa narzędzia diagnostyczne. Ocena projektu będzie wynikała ze stopnia poprawności i uwzględnienia wszystkich wyżej wymienionych komponentów koncepcji oraz przygotowanych narzędzi badawczych. Na optymalną ocenę wymagane będą dwa kompletne narzędzia. W przypadku ograniczenia się do jednego i zależnie od stopnia ich zaawansowania ocena zostanie zróżnicowana. Propozycje będą konsultowane i rozpatrywane indywidualnie. Dodatkowo Studenci przygotują grupową prezentację wyników badań wraz z interpretacją i wskazaniem implikacji praktycznych. Studenci w podgrupach zdecydują o preferowanej tematyce prezentacji wyników. |
Uwagi: |
https://informator.us.edu.pl/programmes/list/all/PC/W3-SMPC19.2020/ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.