Podstawy pedagogiki specjalnej 12-PE-WIP-N1-5PPS
Ćwiczenia (C)
semestr zimowy 2014/2015
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 14 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005, Wyd. UAM. Klaczak M., Majewicz P. (red.): Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków 2006, Wyd. Impuls. Sękowska Z.: Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Warszawa 1998, WSPS. Smith D.D.: Pedagogika specjalna. T.1-2. Warszawa 2009, PWN. Wyczesany J.: Pedagogika osób upośledzonych umysłowo. Kraków 2005, Impuls. Chodkowska M. (red.): Interdyscyplinarność w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Lublin 1999. Wyd. UMCS Cytowska B., Winczura B., Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne, Kraków 2007, Wyd. Impuls Gajdzica Z.: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób upośledzonych umysłowo. Katowice 2007. Wyd. UŚ Kosakowski Cz. (red.): Nauczanie i wychowanie osób upośledzonych umysłowo. Toruń 2001, Akapit Obuchowska I. (red.): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa 1995, WSiP Palak Z. (red.): Pedagogika specjalna w zreformowanym ustroju edukacyjnym. Lublin 2001, Wyd. UMCS Szczepankowski B.: Niesłyszący- głusi – głuchoniemi. Warszawa 1999, WSiP |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat różnych aspektów pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia uczniów niepełnosprawnych i zaburzonym zachowaniem, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw; ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej, integracyjnej i inkluzyjnej uczniów niepełnosprawnych; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia i wychowania uczniów niepełnosprawnych w przedszkolu i szkole podstawowej potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów zachowań, uczniów ze specjalnymi potrzebami. Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w związku z intensywnymi przemianami w zakresie postrzegania osób niepełnosprawnych, realizowania ich specjalnych potrzeb edukacyjnych i społecznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
• znajomość treści omawianych na ćwiczeniach • posiadanie wiedzy zaczerpniętej ze wskazanej literatury obowiązkowej • przygotowanie projektu indywidualnego • 90% obecności na zajęciach (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) • aktywny udział w zajęciach • przygotowanie projektu indywidualnego zawierającego diagnozę dziecka oraz plan pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Projekt indywidualny w formie pisemnej powinien zawierać diagnozę dziecka według procedury omawianej podczas zajęć wskazującą mocne i słabe strony ucznia oraz wskazówki do pracy według jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Projekt powinien zostać oddany do końca kwietnia. |
||
Zakres tematów: |
• Podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej • Wczesne wspomaganie i wczesna interwencja dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością • Kwalifikacja uczniów do kształcenia specjalnego+ dojrzałość szkolna uczniów niepełnosprawnych • Szkolnictwo specjalne - cele i zadania • Wprowadzenie do oligofrenopedagogiki • Wprowadzenie do tyflopedagogiki • Wprowadzenie do surdopedagogiki • Podstawy pedagogiki terapeutycznej • Pojęcie upośledzenia sprzężonego |
||
Metody dydaktyczne: |
Jak w opisie modułu |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 23/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.