Metodyka pracy korekcyjno-kompensacyjnej 12-OA-S1-5MPKK
Wykład (W)
semestr zimowy 2016/2017
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 | ||
Limit miejsc: | (brak limitu) | ||
Literatura: |
• iszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa 2007 • Skorek E. M.: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Kraków 2005 • Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 2008 Oszwa U., Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia. Kraków 2008 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy z zakresu korekty, prawidłowego doboru metod pracy, rozwiązań metodycznych i ćwiczeń usprawniających procesy terapeutyczne; Kolokwium pisemne składające się z kilkunastu pytań otwartych oraz zamkniętych (na przedostatnich zajęciach zgodnie z harmonogramem zajęć) |
||
Zakres tematów: |
Wprowadzenie teoretyczne do przedmiotu: zapoznanie z terminologią i zagadnieniami związanymi z tematem. Specyfika zajęć korekcyjno-kompensacyjnych Rodzaje i przyczyny specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Patomechanizmy dysleksji. Zaburzenia słuchu fonematycznego i fonetycznego. Typy dysleksji (m.in. podział wg. Spionek, Bogdanowicz). Dysleksja rozwojowa a dysleksja nabyta. Dysleksja typu L i typu P. Zasady szczegółowej diagnozy dysleksji i lateralizacji i innych zaburzeń wpływających na trudności w czytaniu i pisaniu. Teoretyczne zasady organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Współpraca z rodzicami. Teoretyczne aspekty terapii dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Metodyka pracy. Pojęcie, przyczyny lateralizacji i jej modele. Postępowanie z dzieckiem leworęcznym /zasady, cele i organizacja zajęć/. Zajęcia stymulacyjno- korekcyjne dla dzieci leworęcznych. Zasady pracy z dzieckiem leworęcznym na zajęciach i w domu. Przyczyny specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Związki z dysleksją. Typy dyskalkulii. Mechanizm narastania trudności w uczeniu się matematyki. Diagnoza dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. Dyskalkulia a zaburzenia poszczególnych funkcji poznawczych. Teoretyczne i praktyczne aspekty metodyki terapii dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. |
||
Metody dydaktyczne: |
podająca, dyskusja |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca ![]() |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Sylwia Wrona | 40/ |
szczegóły![]() |
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.