Uniwersytet Ślaski w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy pedagogiki specjalnej 1 W6-EM-TM-S2-EPS1
Wykład (W) semestr zimowy 2020/2021

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Borowska-Beszta B. (2012), Niepełnosprawność w kontekstach kulturowych

i teoretycznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

2. Dykcik W. red. (2007), Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo

Naukowe UAM.

3. Grzegorzewska M. (2002), Listy do młodego nauczyciela. Cykl I–III.

Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii

Grzegorzewskiej.

4. Kosakowski Cz. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej. Toruń:

Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.

5. Zabłocki K. J., Gorajewska D. red. (2004), Pedagogika specjalna –

kontynuacja tradycji dla przyszłości. Warszawa: Akademia Pedagogiki

Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

6. Vašek Š., Stankowski A. (2000), Zarys pedagogiki specjalnej. Katowice:

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Metody i kryteria oceniania:

Wiedza - znajomość problematyki dotyczącej:

- teoretycznych podstaw pedagogiki specjalnej;

- literatury związanej z pedagogiką specjalną;

- zasad związanych z prowadzeniem postępowania terapeutyczno-

wychowawczego;

- diagnozowania.

Umiejętności praktyczne:

- tworzy samodzielnie propozycje działań dla osób z niepełnosprawnością

i w wieku senioralnym.

Aktywność na zajęciach:

- systematyczne przygotowanie do zajęć;

- aktywność studenta (zainteresowanie, zaangażowanie, pomysłowość

w realizacji zadań);

- systematyczne czynienie postępów.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia związane z pedagogiką specjalną.

2. Teoria i praktyka w pedagogice specjalnej.

3. Pedagogika specjalna dzisiaj: cele rozwoju, strategie reform.

4. Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej.

5. Formy postępowania terapeutyczno-wychowawczego.

6. Szczegółowe dziedziny pedagogiki specjalnej.

Metody dydaktyczne:

Wykład:

- prezentacja podstawowych, teoretycznych zagadnień z zakresu pedagogiki

specjalnej, z wykorzystaniem metod audiowizualnych;

- prezentacja, przegląd i analiza literatury, w tym obowiązujących ustaw i

rozporządzeń MEN dotyczących osób z niepełnosprawnościami, uczniów ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:30 - 16:15, sala Zajęcia zdalne
Sylwia Wrona 3/4 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Zdalny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)