Teoria wychowania [06-PC-S1-12]
semestr letni 2014/2015
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria wychowania [06-PC-S1-12] |
Zajęcia: |
semestr letni 2014/2015 [2014/2015L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 75 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Alicja Żywczok |
Literatura: |
Bilicki T.: Dziecko i wychowanie w pedagogii Jana Pawła II. Kraków 2000. Carlgren F.: Wychowanie dla wolności. Pedagogika Rudolfa Steinera. Gdynia 1994. Dawid J.W.: O duszy nauczycielstwa. Kraków 1912. Dawid J.W.: Pisma pedagogiczne. Wrocław 1961. Korczak J.: Wybór pism pedagogicznych. Tom I, II. Warszawa 1957,1958. Krawczyk Z.: Rabidranath Tagore - poszukiwanie prawdy i piękna w teorii i praktyce wychowania. Warszawa 1990. Kunowski S.: Proces wychowawczy i jego struktury. Temperament, indywidualność, charakter, osobowość. Lublin 1946. Lindenberg Ch.: Szkoła bez lęku. Warszawa 1993. Łobocki M.: Altruizm a wychowanie. Lublin 2002. Neill A.S.: Summerhill. Katowice 1991. Rousseau J. J.: O umowie społecznej. Warszawa 2002. Rousseau J.J.: Emil, czyli o wychowaniu. T.1. Wrocław 1955. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Weinschenk R.: Podstawy pedagogiki księdza Bosko. Warszawa 1996. Żywczok A.: Ku afirmacji życia. Pedagogiczne podstawy pomyślnej egzystencji. Katowice 2011. |
Zakres tematów: |
1. Związki teorii naukowych z praktyką pedagogiczną. Pedagogika jako nauka teoretyczno-praktyczna. 2. Neonaturalizm pedagogiczny - poglądy J.J. Rousseau wyrażone w jego dziełach. 3. Wychowanie, wychowawca, wychowanek w ujęciu Janusza Korczaka. 4.Znaczenie wychowania do wolności na przykładzie szkoły Rudolfa Steinera i Alexandra S. Neilla. 5.Wychowanie do zacności w teorii wychowania Rabindranatha Tagore. 6.Nowatorskie rozwiązania w systemie prewencyjnym św. Jana Bosko. 7.Altruizm a proces wychowania. 8.Miłość ludzkiej duchowości - rdzeń pedeutologii Jana Władysława Dawida 9.Karola Wojtyły koncepcja wychowania personalistycznego. 10.Stefan Kunowski jako teoretyk współczesnych systemów wychowania. 11.Afirmacja życia - wartość etyczna i ideał wychowania. 12.Samowychowanie jako naczelna kategoria teorii wychowania. 13.Pokój – ideał i cel edukacji międzykulturowej. |
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja, pokaz, gry dydaktyczne, metoda symulacyjna, kazusów, „burzy mózgów”. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiotem oceny będzie: - znajomość przedstawicieli teorii wychowania i ich dorobku - znajomość podstawowych założeń nurtów i koncepcji wychowania - znajomość głównych kategorii aksjologicznych - rozumienie powiązań między teorią a praktyką pedagogiczną - umiejętność twórczego myślenia - jakość wykonania pracy pisemnej - sposób ustnego zaprezentowania rezultatów analiz - wybór atrakcyjnych propozycji aktywizujących uczestników zajęć . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.