Programy profilaktyczno-wychowawcze [W6-PE-OT-S2-PPW]
semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Programy profilaktyczno-wychowawcze [W6-PE-OT-S2-PPW] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2020/2021 [2020/2021L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Gabriela Piechaczek-Ogierman | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | http://www.weinoe.us.edu.pl | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Hawkins J.D., Nederhood B.: Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Nadużywanie substancji uzależniających i inne problemy społeczne. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Polskie Towarzystwo Psychologiczne Pracownia Wydawnicza, 1994, Warszawa-Olsztyn. Mazur J., Tabak I., Małkowska-Szkutnik A., Ostaszewski K., Kołoło H., Dzielska A., Kowalewska A.: Czynniki chroniące młodzież 15-letnią przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Instytut Matki i Dziecka. Zakład Ochrony i Promocji Zdrowia Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2008. Ostaszewski K.: Kompendium wiedzy o profilaktyce. W: Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki, Fundacja ETOH, Warszawa 2010. Ostaszewski K.: Standardy profilaktyki. Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2016. Sochocki M.J.: Ewaluacja jako dyskurs – wybrane aspekty ewaluacji projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe”. Trzeci Sektor, nr 7, 2006. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Podstawy prawne regulujące działania profilaktyczne w szkole oraz placówkach opiekuńczo-wychowawczych. 2-3. Zachowania ryzykowne/problemowe. 4-5. Czynniki chroniące. Czynniki ryzyka. 6-7. Przydatne teorie - teorie zachowań problemowych i ryzykownych (Jessor, 1987, 1998), teoria uzasadnionego działania (Ajzen, Fisbein, 1980), koncepcję resilience (Garmezy, 1985, Rutter, 1987), itp. 8-13. Budowanie programu wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki: - diagnoza - rozpoznanie problemu, - określenie grupy odbiorców, - ustalenie przyczyn problemu/czynników ryzyka, - wybór czynników chroniących, - cele programu, - dobór działań. 14-15. Analiza i ewaluacja projektów programów. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, metoda projektu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Projekt programu profilaktyczno-wychowawczego skierowanego do wybranej grupy wiekowej i ukierunkowanego na wybrany problem społeczno-wychowawczy. Projekt obejmuje dwa przykładowe dwa scenariusze zajęć (1,5 godziny) Kryteria oceny: - znajomość strategii i metodyki realizacji zadań profilaktyczno-wychowawczych, - umiejętne odwołanie się do literatury przedmiotu oraz innych źródeł (dokumenty, strony internetowe, czasopisma). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
1 rok powztp st. mgr uzup. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.