Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I- III [W6-PP-SM-DPDPK]
semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Diagnoza psychopedagogiczna dzieci w przedszkolu i klasach I- III [W6-PP-SM-DPDPK] |
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [C], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 17 |
Limit miejsc: | 17 |
Prowadzący: | Sylwia Wrona |
Literatura: |
Bogdanowicz M. Skale Obserwacji Zachowania Dzieci i Rodziców uczestniczących w zajęciach Ruchu Rozwijającego. Gdańsk 2003. Bogdanowicz M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk 2005. Deptuła M., Misiuk A. Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa 2016 Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2006. Dołęga Z. Diagnoza psychologiczna dzieci w wieku szkolnym, Katowice 2010. Górniewicz E. Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń 2017 Guziuk-Tkacz M. Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice. Warszawa 2011 Jarosz E. Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice 2001. Jarosz E., Wysocka E. Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006. Kielin J. Profil osiągnięć ucznia. Gdańsk 2006. Misiuk, Deptuła m. Diagnoza kompetencji społecznych dziecka w młodszym wieku szkolnym. Pytlarczyk J., Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i w szkole. Warszawa 2007. Rokicińska I. Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej. Gdańsk 2010. Skałbania B. Diagnostyka pedagogiczna. Kraków 2011. Tryzno E. Diagnoza edukacyjna dzieci 6, 7-letnich rozpoczynających naukę. Gdańsk 2010. Wąsik I., Klimkowska L. Diagnoza przedszkolna gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Gdańsk 2011. Wysocka E. Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania. Kraków 2013 |
Zakres tematów: |
Rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym-utrwalenie wiadomości. Istota procesu diagnostycznego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Złożoność procesu diagnostycznego, stosowane praktyki. Współpraca z Poradniami Psychologiczno Pedagogicznymi w procesie diagnozy psychopedagogicznej. Rozpoznawanie objawów problemów edukacyjnych, indywidualnych potrzeb dziecka, objawów zagrożeń i trudności występujących u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – analiza indywidualnych przypadków. Diagnoza dojrzałości szkolnej – analiza najnowszych propozycji. Ocena poziomu rozwoju dojrzałości szkolnej. Diagnozowanie funkcji percepcyjno - motorycznych u dzieci. Diagnozowanie funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym. Metody diagnozowania dysleksji, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii. Diagnoza ADHD, zaburzeń zachowania. Diagnozowanie autyzmu, zespołu Aspergera, upośledzenia umysłowego i innych zaburzeń. Praktyczne rozwijanie umiejętności diagnostycznych. |
Metody dydaktyczne: |
Metody podające, problemowe i praktyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prace praktyczno-metodyczne , referat.Zgromadzenie narzędzi służących diagnozie funkcjonowania poznawczego, percepcyjnego, społecznego, emocjonalnego dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz zaprezentowanie jednego z narzędzi. Praca pisemna, dyskusja.Autorefleksja na temat wykorzystania efektów diagnozy w projektowaniu oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Opracowanie diagnozy wybranego obszaru rozwoju dziecka. |
Uwagi: |
dr Wrona |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.