Marketing sztuki i prawo autorskie [W6-EM-S1-MST]
semestr letni 2021/2022
wykład 1,
grupa nr 1
Przedmiot: | Marketing sztuki i prawo autorskie [W6-EM-S1-MST] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
semestr letni 2021/2022 [2021/2022L]
(zakończony)
wykład 1 [W1], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 14 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Wojciech Kowalski, Małgorzata Tomaka | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura: 1.W. Kowalski., Własność intelektualna z perspektywy przedsiębiorcy. W: P. Stec (Red): Własność intelektualna w przedsiębiorstwie. Problemy ekonomiczne i prawne. Gliwice 2010. 2. R. Golat., Prawo autorskie i prawa pokrewne, C.H. Beck, Warszawa 2006 3. M. Poźniak – Niedzielska, J. Szczotka, M. Mozgawa, Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu, Branta, Bydgoszcz 2006 4. T. Kramer., Podstawy marketingu, Warszawa 2003. 5. E. Michalski, Marketing, podręcznik akademicki, Warszawa 2004. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Celem wykładu zatytułowanego: "Marketing sztuki i prawo autorskie" jest zapoznanie studentów z ogólnie pojętą sytuacją prawną artysty, czyli twórcy w rozumieniu ustawy prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 roku. Następnie wykładowca przedstawi zagadnienie marketingu sztuki w kontekście polskim i miedzynarodowym. W szczególności, będzie ona analizowana według nastepującego porzadku: 1. Pojecie twórcy i jego twórczości. 2. Prawa twórcy w przypadku realizowania twórczości w rożnych sytuacjach: a - twórczość wolna, bez żadnej umowy; b - twórczość realizwoana w ramach umowy o pracę; c - twórczość realizowana w ramach umowy o dzieło; d - twórczość w instytucji naukowej; e - twórcość studenta - praca dyplomowa. 3. Przedmiot twórczości - utwór. 4. Sytuacja prawna twórcy po ustaleniu utworu 5. Prawa osobiste twórcy - autora. 6. Prawa majątkowe twórcy - autora. 7. Ograniczenia praw twórcy - licencje ustawowe. 8. Obrót majątkowymi prawami autorskimi. 9. Ochrona autorskich praw osobistych i majątkowych. 10. Twórczość a ochrona wizerunku. 11. Prawa pokrewne a twórcy i wykonawcy. 12. Realizacja praw twórców poprzez Organizacje Zbiorowego Zarządzania. 13. Podstawowe pojęcia marketingu. 14. Marleting sztuki w Polsce. 15 Marketing sztuki w innych państwach. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Poszczególne kwestie omawiane na wykładzie będą ilustrowane przykładami, a studenci będą mogli zadawać pytania, szczególnie wynikajace z ich własnej praktyki twórczej. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na wykładzie i pozytywne zaliczenie opracowania zaliczeniowego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
prof. dr hab. W. Kowalski (prawo autorskie) - moduł realizowany łącznie z MM 3/ I st. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Ślaski w Katowicach.